Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5/2012

01-10-2012

Nieuws vanuit de Inspectie

Analyseer en leer

Auteur: dr. F.J.M. van Leerdam

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 5/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Er was eens, lang geleden, een JGZmedewerker die geconfronteerd werd met het niet-natuurlijk overlijden van een kind. De medewerker bestudeerde vervolgens het papieren dossier. Ze had keurig alle contactmomenten aangeboden. Daar was niet altijd gebruik van gemaakt, maar het is ook niet verplicht. Wel had ze zich zorgen gemaakt om dit kind, ze had zelfs een keer een melding bij het AMK gedaan. Het AMK vertelde toen dat dit kind al bij de Raad bekend was. Ze twijfelde of ze die informatie in het dossier moest opnemen en had dat niet gedaan. Zij kon toch niets met die informatie en de verantwoordelijkheid lag bij het AMK vond ze. Wel maakte ze een aantekening in haar schriftje. Daar zag ze overigens ook in dat een gezinsvoogd ooit eens had gevraagd of het goed ging. Daar had ze op geantwoord dat het kind bij de laatste keer dat het verschenen was prima scoorde op het Van Wiechenschema. Ze had hier maar niet bij verteld dat dit van een contactmoment van een jaar geleden was. In de herfst zag ze in de supermarkt moeder met het kind op blote voeten en in een dun shirtje. Nadat het kind overleden was, heeft ze nog even gebeld naar de psychiater van de ouder of ze zich zorgen moet maken over het andere kind in het gezin. De psychiater vond dat die niets met dat kind en met de JGZ te maken had en weigerde hierover in gesprek te gaan. Daarop heeft de JGZ-medewerker het dossier gesloten. …
Metagegevens
Titel
Nieuws vanuit de Inspectie
Analyseer en leer
Auteur
dr. F.J.M. van Leerdam
Publicatiedatum
01-10-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 5/2012
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-012-0029-5

Andere artikelen Uitgave 5/2012

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5/2012 Naar de uitgave

Redactioneel

Elk kind telt