Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-02-2005 | Artikelen

Nieuw ontwikkelde Nederlandse tests voor het meten van executieve functies bij jonge kinderen

Auteur: Diana Smidts

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 1/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Doorgaans worden executieve functies omschreven als cognitieve processen die belangrijk zijn voor het reguleren van emoties en gedrag en het coördineren van handelingen voor specifieke doeleinden. Tot deze cognitieve processen behoren onder andere het vermogen om zich aan te passen aan een nieuwe situatie, vooruit te denken, te reflecteren op het eigen gedrag, selectief de aandacht te richten en natuurlijke impulsen te onderdrukken. Het is duidelijk dat deze functies nauwelijks voorkomen in het gedragsrepertoire van kinderen, althans niet in volledig functionele vorm. Echter, naarmate kinderen ouder worden kunnen ze zich steeds beter aanpassen aan de omgeving of situatie en leren ze daarbij hun emoties te reguleren. Het gedrag van kinderen ondergaat een ontwikkeling die gekenmerkt wordt door een verhoogde zelfcontrole, waarbij executieve functies voortdurend ‘verfijnd’ worden. Executieve functies bij peuters en kleuters zijn als het ware rudimentaire vormen van eerdergenoemde cognitieve processen en komen bijvoorbeeld tot uiting in het vermogen om gedurende een relatief korte tijd de aandacht te richten, een kleine hoeveelheid informatie te onthouden en tot op zekere hoogte een impuls te onderdrukken. …
Literatuur
go back to reference Anderson, V. (1998). Assessing executive functions in children: Biological, physiological, and developmental considerations. Neuropsychological Rehabilitation, 8, 319-350. Anderson, V. (1998). Assessing executive functions in children: Biological, physiological, and developmental considerations. Neuropsychological Rehabilitation, 8, 319-350.
go back to reference Anderson, V., Northam, E., Hendy, J. & Wrennal, J. (2001). Developmental. Anderson, V., Northam, E., Hendy, J. & Wrennal, J. (2001). Developmental.
go back to reference Neuropsychology, East Sussex, Psychology Press. Neuropsychology, East Sussex, Psychology Press.
go back to reference Barrash, J., Tranel, D. & Anderson, S.W. (2000). Acquired personality disturbances associated with bilateral damage to the ventromedial prefrontal region. Developmental Neuropsychology, 18(3), 355-381. Barrash, J., Tranel, D. & Anderson, S.W. (2000). Acquired personality disturbances associated with bilateral damage to the ventromedial prefrontal region. Developmental Neuropsychology, 18(3), 355-381.
go back to reference Eslinger, P.J., Biddle, K., Pennington, B.F. & Page, R.B. (1999). Cognitive and behavioral development up to 4 years after early right frontal lobe lesion. Developmental Neuropsychology, 15(2), 157-191. Eslinger, P.J., Biddle, K., Pennington, B.F. & Page, R.B. (1999). Cognitive and behavioral development up to 4 years after early right frontal lobe lesion. Developmental Neuropsychology, 15(2), 157-191.
go back to reference Espy, K.A. (1997). The Shape School: Assessing executive function in preschool children. Developmental Neuropsychology, 13(4), 495-499. Espy, K.A. (1997). The Shape School: Assessing executive function in preschool children. Developmental Neuropsychology, 13(4), 495-499.
go back to reference Espy, K. A., Kaufmann, P.M., Glisky, M. L. & McDiarmid, M. D. (2001). New procedures to assess executive functions in preschool children. Clinical Neuropsychologist, 15, 46-58. Espy, K. A., Kaufmann, P.M., Glisky, M. L. & McDiarmid, M. D. (2001). New procedures to assess executive functions in preschool children. Clinical Neuropsychologist, 15, 46-58.
go back to reference Gerstadt, C.L., Hong, Y.J. & Diamond, A. (1994). The relationship between cognition and action: Performance of children 3½ ’ 7 years old on Stroop-like day-night test. Cognition, 53, 129-153. Gerstadt, C.L., Hong, Y.J. & Diamond, A. (1994). The relationship between cognition and action: Performance of children 3½ ’ 7 years old on Stroop-like day-night test. Cognition, 53, 129-153.
go back to reference Golden, C.J. (1981). ‘The Luria-Nebraska Children's Battery: Theory and formulation’ in G.W. Hund & J.E. Obrzut (red.), Neuropsychological assessment of the school-aged child (pp. 277-302), New York, Grune & Stratton. Golden, C.J. (1981). ‘The Luria-Nebraska Children's Battery: Theory and formulation’ in G.W. Hund & J.E. Obrzut (red.), Neuropsychological assessment of the school-aged child (pp. 277-302), New York, Grune & Stratton.
go back to reference Grattan, L.M. & Eslinger, P.J. (1991). Frontal lobe damage in children and adults: Acomparative review. Developmental Neuropsychology, 7(3), 283-326. Grattan, L.M. & Eslinger, P.J. (1991). Frontal lobe damage in children and adults: Acomparative review. Developmental Neuropsychology, 7(3), 283-326.
go back to reference Jacques, S. & Zelazo, P. D. (2001). The Flexible Item Selection Task (fist): A measure of executive function in preschoolers. Developmental Neuropsychology, 20(3), 573-591. Jacques, S. & Zelazo, P. D. (2001). The Flexible Item Selection Task (fist): A measure of executive function in preschoolers. Developmental Neuropsychology, 20(3), 573-591.
go back to reference Kinney, H.C., Brody, B.A., Kloman, A.S. & Gilles, F.H. (1988). Sequence of central nervous system myelination in human infancy: II. Patterns of myelination in autopsied infants. Journal of Neuropathology and Experimental Neurology, 47, 217-234. Kinney, H.C., Brody, B.A., Kloman, A.S. & Gilles, F.H. (1988). Sequence of central nervous system myelination in human infancy: II. Patterns of myelination in autopsied infants. Journal of Neuropathology and Experimental Neurology, 47, 217-234.
go back to reference Korkman, M., Kirk, U. & Kemp, S. (1998). Manual for the nepsy, San Antonio, Psychological corporation. Korkman, M., Kirk, U. & Kemp, S. (1998). Manual for the nepsy, San Antonio, Psychological corporation.
go back to reference Lezak, M. (1995). Neuropsychological assessment (3rd ed.), New York, Oxford University Press. Lezak, M. (1995). Neuropsychological assessment (3rd ed.), New York, Oxford University Press.
go back to reference Smidts, D.P. (2003). Executieve functies van geboorte tot adolescentie: een literatuuroverzicht. Neuropraxis, 7(5), 133-140. Smidts, D.P. (2003). Executieve functies van geboorte tot adolescentie: een literatuuroverzicht. Neuropraxis, 7(5), 133-140.
go back to reference Smidts, D.P. (2004). De ontwikkeling van executieve functies bij kleuters. De Psycholoog, 39(3), 123-127. Smidts, D.P. (2004). De ontwikkeling van executieve functies bij kleuters. De Psycholoog, 39(3), 123-127.
go back to reference Smidts, D. P., Jacobs, R. & Anderson, V. (2004). The Object Classification Task for Children: A new measure of concept generation and mental flexibility in early childhood. Developmental Neuropsychology, 26(1), 385-401. Smidts, D. P., Jacobs, R. & Anderson, V. (2004). The Object Classification Task for Children: A new measure of concept generation and mental flexibility in early childhood. Developmental Neuropsychology, 26(1), 385-401.
go back to reference Wechsler, D. (1991). Manual for the Wechsler Scale of Children's Intelligence ’ III, San Antonio, Psychological Corporation. Wechsler, D. (1991). Manual for the Wechsler Scale of Children's Intelligence ’ III, San Antonio, Psychological Corporation.
go back to reference Welsh, M.C., Pennington, B.F. & Groisser, D.B. (1991). A normative-developmental study of executive function: A window on prefrontal function in children. Developmental Neuropsychology, 7(2), 131-149. Welsh, M.C., Pennington, B.F. & Groisser, D.B. (1991). A normative-developmental study of executive function: A window on prefrontal function in children. Developmental Neuropsychology, 7(2), 131-149.
Metagegevens
Titel
Nieuw ontwikkelde Nederlandse tests voor het meten van executieve functies bij jonge kinderen
Auteur
Diana Smidts
Publicatiedatum
01-02-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 1/2005
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03079029

Andere artikelen Uitgave 1/2005

Neuropraxis 1/2005 Naar de uitgave

Woorden vooraf

Woorden vooraf

Signalement

Artikelen