Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 1/2018

31-01-2018 | Spectrum

Nieuw leven in het fidelity-adaptation-debat

Van McDonald’s tot de Gezonde School

Auteurs: Stef P. J. Kremers, Rik Crutzen

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 1/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Wie het rapport Zonder context geen bewijs van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) leest, zou misschien de indruk krijgen dat evidence-based practice (EBP) volgens de auteurs plaats moet maken voor context-based practice (CBP). Dat zou een verkeerde interpretatie zijn, want EBP heeft wel degelijk waarde gehad in de ontwikkeling van de kwaliteit van zorg (en heeft dat nog steeds). En dat wordt door de RVS ook niet ontkend. Het rapport stelt de lezer echter de vraag of EBP altijd het beste paradigma is om de kwaliteit van zorg(systemen) te verbeteren. Het antwoord van de RVS daarop is overduidelijk ‘nee’. …
Literatuur
1.
go back to reference Kok MO, Vaandrager L, Bal R, et al. Practitioner opinions on health promotion interventions that work: opening the ‘black box’ of a linear evidence-based approach. Soc Sci Med. 2012;74:715–23.CrossRefPubMed Kok MO, Vaandrager L, Bal R, et al. Practitioner opinions on health promotion interventions that work: opening the ‘black box’ of a linear evidence-based approach. Soc Sci Med. 2012;74:715–23.CrossRefPubMed
2.
go back to reference Hall GE, Hord SM. Implementing change: patterns, principles, potholes. New York: Allyn & Bacon; 2001. Hall GE, Hord SM. Implementing change: patterns, principles, potholes. New York: Allyn & Bacon; 2001.
3.
go back to reference Patton MQ. Developmental evaluation. Applying complexity concepts to enhance innovation and use. New York: Guilford; 2011. Patton MQ. Developmental evaluation. Applying complexity concepts to enhance innovation and use. New York: Guilford; 2011.
4.
go back to reference Kann DHH van, Jansen MWJ, Vries SI de, et al. Active Living: development and quasi-experimental evaluation of a school-centered physical activity intervention for primary school children. BMC Public Health. 2015;13:1315.CrossRef Kann DHH van, Jansen MWJ, Vries SI de, et al. Active Living: development and quasi-experimental evaluation of a school-centered physical activity intervention for primary school children. BMC Public Health. 2015;13:1315.CrossRef
5.
go back to reference Crutzen R, Peters G‑JY. Evolutionary learning processes as the foundation for behaviour change. Health Psychol Rev. 2017;12(1):43–57.CrossRefPubMed Crutzen R, Peters G‑JY. Evolutionary learning processes as the foundation for behaviour change. Health Psychol Rev. 2017;12(1):43–57.CrossRefPubMed
6.
go back to reference Center for Substance Abuse Prevention. Finding the balance: program fidelity and adaptation in substance abuse prevention. Rockville: CSAP; 2002. Center for Substance Abuse Prevention. Finding the balance: program fidelity and adaptation in substance abuse prevention. Rockville: CSAP; 2002.
7.
go back to reference Jason LA, Durlak JA, Holton-Walker E. Prevention of child problems in the schools. In: Roberts MC, Peterson L, redactie. Prevention of problems in childhood. New York: Wiley; 1984. Jason LA, Durlak JA, Holton-Walker E. Prevention of child problems in the schools. In: Roberts MC, Peterson L, redactie. Prevention of problems in childhood. New York: Wiley; 1984.
Metagegevens
Titel
Nieuw leven in het fidelity-adaptation-debat
Van McDonald’s tot de Gezonde School
Auteurs
Stef P. J. Kremers
Rik Crutzen
Publicatiedatum
31-01-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 1/2018
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-018-0109-2

Andere artikelen Uitgave 1/2018

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 1/2018 Naar de uitgave

Wetenschappelijk artikel

Op school steek je niks op!