Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2005 | Opmerkelijk

Niets zo praktisch als een goede theorie*

Auteur: Mevr. Prof. Dr. Karine Verschueren

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Grote psychologische theorieën met uitgesproken onderliggende filosofische assumpties zijn niet meer erg in trek in het wetenschappelijk psychologisch onderzoek. Ze worden – al dan niet terecht – verdacht van gebrek aan stevig empirisch fundament. Meestal wordt beroep gedaan op meer beperkte verklaringsmodellen die zich richten op specifieke fenomenen. Voor het opzetten van grote, coherente onderzoeksprogramma’s en voor het sturen van de psychologische praktijk bieden ‘grote’ theorieën echter een zeer gewaardeerd houvast. Vooral dankzij het recentelijk afgeronde en indrukwekkende promotieonderzoek van dr. Maarten Vansteenkiste onder leiding van prof.
Literatuur
go back to reference Bakermans-Kranenburg, M. J., Van IJzendoorn, M. H., & Juffer, F. (2003). Less is more: Meta-analyses of sensitivity and attachment interventions in early childhood. Psychological Bulletin, 129, 195-215.CrossRefPubMed Bakermans-Kranenburg, M. J., Van IJzendoorn, M. H., & Juffer, F. (2003). Less is more: Meta-analyses of sensitivity and attachment interventions in early childhood. Psychological Bulletin, 129, 195-215.CrossRefPubMed
go back to reference Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Handbook of self-determination research. Rochester: The University of Rochester Press. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Handbook of self-determination research. Rochester: The University of Rochester Press.
go back to reference Vansteenkiste, M. (2005). Intrinsic versus extrinsic goal promotion and autonomy support versus control. Facilitating performance, persistence, socially adaptive functioning and well-being. Ongepubliceerd doctoraatsproefschrift. Leuven: Centrum voor Motivatiepsychologie, ku Leuven. Vansteenkiste, M. (2005). Intrinsic versus extrinsic goal promotion and autonomy support versus control. Facilitating performance, persistence, socially adaptive functioning and well-being. Ongepubliceerd doctoraatsproefschrift. Leuven: Centrum voor Motivatiepsychologie, ku Leuven.
go back to reference Vansteenkiste, M., Lens, W., Dewitte, S., De Witte, H., & Deci, E. L. (2004). The ‘why’ and ‘why not’ of job search behavior: Their relation to searching, unemployment experience and well-being. European Journal of Social Psychology, 34, 345-363.CrossRef Vansteenkiste, M., Lens, W., Dewitte, S., De Witte, H., & Deci, E. L. (2004). The ‘why’ and ‘why not’ of job search behavior: Their relation to search­ing, unemployment experience and well-being. European Journal of Social Psychology, 34, 345-363.CrossRef
go back to reference *Vansteenkiste, M., & Sheldon, K. M. (in druk). There is nothing more practical than a good theory: Integrating motivational interviewing and self-determination theory. British Journal of Clinical Psychology. *Vansteenkiste, M., & Sheldon, K. M. (in druk). There is nothing more practical than a good theory: Integrating motivational interviewing and self-determination theory. British Journal of Clinical Psychology.
go back to reference Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Sheldon, K. M., & Deci, E. L. (2004). Motivating persistence, deep level learning and achievement: The synergistic role of intrinsic-goal content and autonomy-supportive context. Journal of Personality and Social Psychology, 87, 246-260.CrossRefPubMed Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Sheldon, K. M., & Deci, E. L. (2004). Motivating persis­tence, deep level learning and achievement: The synergistic role of intrinsic-goal content and autonomy-supportive context. Journal of Personality and Social Psychology, 87, 246-260.CrossRefPubMed
go back to reference Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Soenens, B., & Matos, L. (2005). Examining the impact of extrinsic versus intrinsic goal framing and internally controlling versus autonomy-supportive communication style upon early adolescents’ academic achievement. Child Development, 76, 483-501.CrossRefPubMed Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Soenens, B., & Matos, L. (2005). Examining the impact of extrinsic versus intrinsic goal framing and internally controlling versus autonomy-supportive communication style upon early adolescents’ academic achievement. Child Development, 76, 483-501.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Niets zo praktisch als een goede theorie*
Auteur
Mevr. Prof. Dr. Karine Verschueren
Publicatiedatum
01-09-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2005
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060958

Andere artikelen Uitgave 3/2005

Kind en adolescent 3/2005 Naar de uitgave

Boeken: ontvangen

Ontvangen