TODO: Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Neurologisch onderzoek

Auteurs : Dr. Elisa Hamer, Dr. Jolanda Schieving

Gepubliceerd in: Kinderneurologie

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het kinderneurologisch onderzoek kent zowel overeenkomsten als verschillen met het neurologisch onderzoek van (jong)volwassenen. Zo vindt er ook bij kinderen beoordeling plaats van de hogere corticale functies, hersenzenuwen, motoriek, sensibiliteit, coördinatie en reflexen. Voor het neurologisch onderzoek op de kinderleeftijd is het belangrijk kennis te hebben van de neurologische ontwikkeling. Naast de beoordeling van de genoemde klassieke domeinen van het neurologisch onderzoek, wordt een oordeel gegeven over de kwaliteit van de spontane motoriek en de behaalde ontwikkelingsmijlpalen. Bij jonge zuigelingen wordt tevens onderzocht of bepaalde houdingsreflexen aanwezig zijn en primitieve reflexen verdwenen zijn. Een volledig onderzoek bestaat naast het neurologisch onderzoek uit een algemeen lichamelijk onderzoek met speciale aandacht voor bijzondere uiterlijke kenmerken, orgaanvergroting en huidafwijkingen.
De optimale wijze van onderzoek is leeftijdsafhankelijk. Vaak kan spelenderwijs en door middel van observatie veel informatie verkregen worden. Dit hoofdstuk geeft hiervoor handvatten.
Bijlagen
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Neurologisch onderzoek
Auteurs
Dr. Elisa Hamer
Dr. Jolanda Schieving
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3124-6_3