Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: GZ - Psychologie 4/2010

01-06-2010 | Wetenschap

Neurocognitieve ontwikkelingspsychologie: een blik op een razendsnel ontwikkelend vakgebied

Auteur: Prof. dr. E.A.M. Crone

Gepubliceerd in: GZ - Psychologie | Uitgave 4/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sinds ongeveer 10 jaar is het vakgebied ‘neurocognitieve ontwikkelingspsychologie’ in een stroomversnelling geraakt. De wetenschappers in dit vakgebied zijn verheugd met deze ontwikkelingen, omdat zij enthousiast zijn over wat de neurowetenschappen en de ontwikkelingspsychologie elkaar te bieden hebben. Tegelijkertijd is het belangrijk om af en toe stil te staan bij de mogelijkheden en onmogelijkheden. Waar brengt dit vakgebied ons? Wat is de meerwaarde en waar gaan we te langzaam of te snel?
In dit artikel1 wordt besproken wat neurowetenschappelijk onderzoek precies is, en wat de meerwaarde is van neurowetenschappelijk onderzoek voor ons begrip van gedragsprocessen. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van recente bevindingen over de ontwikkeling van adolescenten op het gebied van cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling. Deze onderzoeken hebben geleid tot de hypothese dat in de adolescentie de hersenen een fragiele balans vertonen tussen verwerking van cognitieve processen en emotionele en sociale prikkels.
Recent hersenonderzoek heeft laten zien dat de vaardigheid om eigen gedrag te controleren en flexibel aan te passen aan een veranderende omgeving samenhangt met een graduele toename van activiteit in de frontale cortex. Verwerking van emoties in de evolutionair oude limbische hersengebieden, vertonen juist een piek in activiteit in de adolescentie. Dit heeft geleid tot een beter begrip van hoe adolescenten met risico’s omgaan, maar ook met sociaal gevoelige situaties, zoals in relaties met leeftijdgenoten.
Tenslotte wordt in dit artikel uiteengezet wat de uitdagingen zijn voor de toekomst met betrekking tot de voorspellende waarde van neurocognitieve maten. De hooggespannen verwachtingen met betrekking tot de vertaling van neurowetenschappelijk onderzoek voor maatschappelijke problemen wordt besproken en de mate waarin hieraan tegemoet kan worden gekomen, en wanneer juist niet.
Literatuur
go back to reference Crone, E. A. (2009). Executive functions in adolescence: insights from behavioral and brain analyses. Developmental Science, 12, 825-830.CrossRefPubMed Crone, E. A. (2009). Executive functions in adolescence: insights from behavioral and brain analyses. Developmental Science, 12, 825-830.CrossRefPubMed
go back to reference Crone, E. A. & Van der Molen, M. W. (2007). Development of decision-making in school-aged children and adolescents: Evidence from heart rate and skin conductance analysis. Child Development, 78, 1288-1301.CrossRefPubMed Crone, E. A. & Van der Molen, M. W. (2007). Development of decision-making in school-aged children and adolescents: Evidence from heart rate and skin conductance analysis. Child Development, 78, 1288-1301.CrossRefPubMed
go back to reference Crone, E. A., Wendelken, C., Donohue, S. E., Honomichl, R. & Bunge. S. A. (2006). Brain regions mediating flexible rule use across development. Journal of Neuroscience, 26, 11239-11246.CrossRefPubMed Crone, E. A., Wendelken, C., Donohue, S. E., Honomichl, R. & Bunge. S. A. (2006). Brain regions mediating flexible rule use across development. Journal of Neuroscience, 26, 11239-11246.CrossRefPubMed
go back to reference Crone, E. A., Wendelken, C., Donohue, S. E., Van Leijenhorst, L., & Bunge, S. A. (2006). Neurocognitive development of the ability to manipulate information in working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 103, 9325-933.CrossRef Crone, E. A., Wendelken, C., Donohue, S. E., Van Leijenhorst, L., & Bunge, S. A. (2006). Neurocognitive development of the ability to manipulate information in working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 103, 9325-933.CrossRef
go back to reference Crone, E. A., Jennings, J. R., & Van der Molen, M. W. (2004). Developmental change in feedback processing as reflected by phasic heart rate changes. Developmental Psychology, 40, 1228-1238.CrossRefPubMed Crone, E. A., Jennings, J. R., & Van der Molen, M. W. (2004). Developmental change in feedback processing as reflected by phasic heart rate changes. Developmental Psychology, 40, 1228-1238.CrossRefPubMed
go back to reference Crone, E. A., Zanolie, K., Van Leijenhorst, L., Westenberg, P. M., Rombouts, S.A. R. B. (2008). Neural mechanisms supporting flexible performance adjustment during development. Cognitive, Affective and Behavioral Neuroscience, 2, 165-177.CrossRef Crone, E. A., Zanolie, K., Van Leijenhorst, L., Westenberg, P. M., Rombouts, S.A. R. B. (2008). Neural mechanisms supporting flexible performance adjustment during development. Cognitive, Affective and Behavioral Neuroscience, 2, 165-177.CrossRef
go back to reference Guroglu, B., Van den Bos, W., & Crone, E. A. (2009). The neural mechanisms for social relations. Annals of the New York Academy of Sciences. 1167, 197-206.CrossRefPubMed Guroglu, B., Van den Bos, W., & Crone, E. A. (2009). The neural mechanisms for social relations. Annals of the New York Academy of Sciences. 1167, 197-206.CrossRefPubMed
go back to reference Van den Bos, W., Güroglu, B., van der Bulk, B. G., Rombouts, S.A.R.B. & Crone, E. A., (In Press) Better than expected or as bad as you thought? The neurocognitive development of probabilistic feedback processing. Frontiers in Neuroscience, 3, 52. Van den Bos, W., Güroglu, B., van der Bulk, B. G., Rombouts, S.A.R.B. & Crone, E. A., (In Press) Better than expected or as bad as you thought? The neurocognitive development of probabilistic feedback processing. Frontiers in Neuroscience, 3, 52.
go back to reference Van Duijvenvoorde, A., Zanolie. K. Rombouts, S. A. R. B., Raijmakers, M., & Crone, E. A. (2008). Valuing the positive of adjusting the negative? A neurocognitive analysis of feedback-based learning. Journal of Neuroscience, 28, 9495-9503.CrossRefPubMed Van Duijvenvoorde, A., Zanolie. K. Rombouts, S. A. R. B., Raijmakers, M., & Crone, E. A. (2008). Valuing the positive of adjusting the negative? A neurocognitive analysis of feedback-based learning. Journal of Neuroscience, 28, 9495-9503.CrossRefPubMed
go back to reference Van Leijenhorst, L., Zanolie, K., Van Meel, C. S., Westenberg, P. M., Rombouts, S. A. R. B. & Crone E. A. (2010). What motivates the adolescence? Brain regions mediating reward sensitivity in adolescence. Cerebral Cortex, 20, 61-69.CrossRefPubMed Van Leijenhorst, L., Zanolie, K., Van Meel, C. S., Westenberg, P. M., Rombouts, S. A. R. B. & Crone E. A. (2010). What motivates the adolescence? Brain regions mediating reward sensitivity in adolescence. Cerebral Cortex, 20, 61-69.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Neurocognitieve ontwikkelingspsychologie: een blik op een razendsnel ontwikkelend vakgebied
Auteur
Prof. dr. E.A.M. Crone
Publicatiedatum
01-06-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
GZ - Psychologie / Uitgave 4/2010
Print ISSN: 1879-5080
Elektronisch ISSN: 1879-5099
DOI
https://doi.org/10.1007/s41480-010-0040-x

Andere artikelen Uitgave 4/2010

GZ - Psychologie 4/2010 Naar de uitgave

Nieuws

Nieuws