Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2013 | Original Paper | Uitgave 2/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2013

Neural and Behavioral Responses During Self-Evaluative Processes Differ in Youth With and Without Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 2/2013
Auteurs:
Jennifer H. Pfeifer, Junaid S. Merchant, Natalie L. Colich, Leanna M. Hernandez, Jeff D. Rudie, Mirella Dapretto

Abstract

This fMRI study investigated neural responses while making appraisals of self and other, across the social and academic domains, in children and adolescents with and without autism spectrum disorders (ASD). Compared to neurotypical youth, those with ASD exhibited hypoactivation of ventromedial prefrontal cortex during self-appraisals. Responses in middle cingulate cortex (MCC) and anterior insula (AI) also distinguished between groups. Stronger activity in MCC and AI during self-appraisals was associated with better social functioning in the ASD group. Although self-appraisals were significantly more positive in the neurotypical group, positivity was unrelated to brain activity in these regions. Together, these results suggest that multiple brain regions support making self-appraisals in neurotypical development, and function atypically in youth with ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2013 Naar de uitgave

Letter to Editor

Keep Hope Alive