Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-12-2020 | Uit de media

Net even anders

Auteur: Astrid van de Weijenberg

Gepubliceerd in: Management Kinderopvang | Uitgave 7/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Onlangs vond de evaluatie van vijf jaar passend onderwijs plaats. Naast de officiële evaluatie van het Kohnstamm Instituut deden lerarenorganisaties eigen onderzoek. Driekwart van de leraren in het basisonderwijs heeft grote moeite om leerlingen met een handicap of met gedragsproblemen goed te helpen. Dat was de uitkomst van een enquête onder 2.500 leraren door het Lerarencollectief. Het haalde prominent de pagina's van NRC Handelsblad (5 oktober). Leerkrachten hebben het gevoel dat ze niet de benodigde expertise of tijd hebben voor hun zorgleerlingen. Datzelfde kwam niet zo nadrukkelijk uit de evaluatie van het Kohnstamm Instituut, althans niet wat het ontbreken van expertise betreft. Wel blijkt dat scholen en schoolbesturen niet groot hebben ingezet op deskundigheidsbevordering van leerkrachten. Uit de evaluatie passend onderwijs kwam ook dat leraren grote werkdruk ervaren. De onderzoekers concluderen dat die werkdruk er ook al voor de invoering van passend onderwijs was. En ook dat het percentage kinderen met ondersteuningsbehoefte al jaren hetzelfde is. Wel is er steeds meer sprake van multiproblematiek. Dus het is niet gek dat leraren meer druk ervaren.
Metagegevens
Titel
Net even anders
Auteur
Astrid van de Weijenberg
Publicatiedatum
01-12-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Management Kinderopvang / Uitgave 7/2020
Print ISSN: 1382-4406
Elektronisch ISSN: 2468-1385
DOI
https://doi.org/10.1007/s41190-020-0874-4