Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

22-05-2021 | Empirical Research | Uitgave 8/2021

Journal of Youth and Adolescence 8/2021

Negative Inferential Style Mediates the Association between Racial Identity and Depressive Symptoms among African American Adolescents

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 8/2021
Auteurs:
Amber A. Graham, Naoise Mac Giollabhui, Allison Stumper, Lyn Y. Abramson, Lauren B. Alloy
Belangrijke opmerkingen
Publisher’s note Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Negative inferential style is a cognitive vulnerability for depression. Yet, few studies have explored how this risk factor intersects with culturally-specific protective factors, such as racial identity, in a unified cognitive risk-cultural asset model in youth of color. The current study addressed this gap by exploring the interplay between negative inferential style, racial identity, and depressive symptoms in an urban African-American adolescent community sample (N = 233; 51.9% female). Cross-lagged panel analyses estimated concurrent and prospective relationships between study variables. Racial identity dimensions of regard, but not centrality, were significant predictors of inferential style, and buffered against the development of depressive symptoms via the development of a less negative inferential style. Implications for the study of racial identity and cognition, and treatment of African–American adolescents are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2021

Journal of Youth and Adolescence 8/2021 Naar de uitgave