Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 5/2017

01-05-2017 | Casuistiek

Nachtmerries en hallucinaties bij metoprolol

Auteurs: Pim Keurlings, Frans van Horne, Erwin Zegers

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 5/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In 2015 gebruikten 1.586.000 Nederlanders dagelijks een bètablokker als primaire of secundaire preventie van hart- en vaatziekten.
Literatuur
3.
go back to reference Ahmed AIA, Van Mierlo PJWB, Van Waarde JA, Jansen PAF. Hallucinaties en levendige dromen bij metoprololgebruik. Tijdschr Psychiatr 2010;52:117–21. PubMed Ahmed AIA, Van Mierlo PJWB, Van Waarde JA, Jansen PAF. Hallucinaties en levendige dromen bij metoprololgebruik. Tijdschr Psychiatr 2010;52:117–21. PubMed
4.
go back to reference Fisher AA, Davis M, Jeffery I. Acute delirium induced by metoprolol. Cardiovasc Drugs Ther 2002;16:161–5. CrossRefPubMed Fisher AA, Davis M, Jeffery I. Acute delirium induced by metoprolol. Cardiovasc Drugs Ther 2002;16:161–5. CrossRefPubMed
6.
go back to reference Shore JH, Fraunfelder FT, Meyer SM. Psychiatric side effects from topical ocular timolol, a beta-adrenergic blocker. J Clin Psychopharmacol 1987;7:264–7. CrossRefPubMed Shore JH, Fraunfelder FT, Meyer SM. Psychiatric side effects from topical ocular timolol, a beta-adrenergic blocker. J Clin Psychopharmacol 1987;7:264–7. CrossRefPubMed
7.
go back to reference Drayer DE. Lipophilicity, hydrophilicity, and the central nervous system side effects of beta-blockers. Pharmacotherapy 1987;7:87–91. CrossRefPubMed Drayer DE. Lipophilicity, hydrophilicity, and the central nervous system side effects of beta-blockers. Pharmacotherapy 1987;7:87–91. CrossRefPubMed
8.
go back to reference Goldner JA. Metoprolol-induced visual hallucinations: a case series. J Med Case Rep 2012;6:6–5. CrossRef Goldner JA. Metoprolol-induced visual hallucinations: a case series. J Med Case Rep 2012;6:6–5. CrossRef
Metagegevens
Titel
Nachtmerries en hallucinaties bij metoprolol
Auteurs
Pim Keurlings
Frans van Horne
Erwin Zegers
Publicatiedatum
01-05-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 5/2017
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-017-0148-y