Skip to main content
Top

2022 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Muziektherapeutische werk vormen

Auteur : Suzanne Haeyen

Gepubliceerd in: Schemagerichte werkvormen voor vaktherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In muziektherapie wordt methodisch gewerkt met de elementen van muziek, zoals melodie, ritme en harmonie. Dat kan receptief (luisteren naar muziek) maar ook actief (zoals spelen, zingen, componeren en improviseren). Bij musiceren speelt afstemming op anderen een essentiële rol. Hierdoor worden in de therapie snel interactie- en communicatiepatronen zichtbaar. Muziektherapie kan cliënten helpen om hun sociale en communicatieve vaardigheden te verbeteren, hun emoties leren herkennen, inzien, verwerken en ermee omgaan. Ook kan door muziektherapie zelfvertrouwen en copingvaardigheid groter worden, het kan helpen te ontspannen en concentratievermogen vergroten. Specifieke gedragspatronen worden in muziektherapie bewust gemaakt en gedragsalternatieven kunnen direct actief vormgegeven en geoefend worden. Een groep kan daarbij een belangrijke functie vervullen als klankbord en oefenruimte.
Voetnoten
1
De handleiding ‘Werken met muzikale gezinssculpturen’ is verkrijgbaar via Verburgt1956@gmail.com. Verdere informatie is te vinden via https://​perspectief-inzicht.​nl/​werken-met-muzikale-sculpturen/​
 
2
Meer informatie is te vinden in ‘Muziek en schema, schema en muziek’ (Jack Verburgt) via https://​hbo-kennisbank.​nl/​details/​sharekit_​han:​oai:​surfsharekit.​nl:​262236c7-8c63-40b0-bd0e-32ec982f36a3.
 
3
Deze werkvorm is afkomstig van Inge van Veen en overgenomen uit ‘Muziek en schema, schema en muziek’ (Jack Verburgt) via https://​hbo-kennisbank.​nl/​details/​sharekit_​han:​oai:​surfsharekit.​nl:​262236c7-8c63-40b0-bd0e-32ec982f36a3.
 
Metagegevens
Titel
Muziektherapeutische werk vormen
Auteur
Suzanne Haeyen
Copyright
2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2803-1_5