Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2010 | Uitgave 2/2010

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 2/2010

Multidimensional Self-Perception of Sexually Abused Girls: Factor Models and Differences Between Sexual Abuse and Comparison Groups

Tijdschrift:
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment > Uitgave 2/2010
Auteurs:
Juye Ji, Penelope K. Trickett, Sonya Negriff

Abstract

This study investigated the multiple dimensions of self-perception in a sample of sexually abused and nonabused comparison girls (n = 140), with particular attention to self-perception in the scholastic, social, athletic, physical (appearance), and behavioral conduct domains. First, this study examined whether the five dimensions of self-perception were psychologically discrete. Second, the relationships between the self-perception factors and childhood sexual abuse were investigated using structural equation modeling. The results supported the multidimensionality of self-perception and suggested the presence of two distinct second-order self-perception factors: academic- and social-self. While the sexually abused girls indicated less positive perception for the academic-self than the comparison group, the two groups did not differ regarding the social-self. The findings highlight the importance of a multidimensional approach to self-perception in assessing and treating sexually abused children.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2010

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 2/2010 Naar de uitgave