01-01-2016 | In de wetenschap
Motivatie om te leren bij oudere verpleegkundigen
Gepubliceerd in: Nursing | Uitgave 1/2016
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Dat ouderen geen nieuwe dingen meer willen leren, is een hardnekkig misverstand. Ook oudere (50-plus) verpleegkundigen blijven zich ontwikkelen, maar ze maken andere keuzes dan jongeren. Dat concludeert beleidsadviseur Inge Pool in haar proefschrift. Zij interviewde verpleegkundigen van diverse leeftijden. In eerste instantie noemen verpleegkundigen bij continue ontwikkeling vooral externe scholing en werkgroepen. Bij doorvragen blijkt het leren voor een belangrijk deel te gebeuren op de afdeling. Het werk zelf, nieuwe taken of een patiënt met een onbegrepen ziekte, vormt een belangrijke prikkel om dingen bij te leren. Het onderzoek laat zien dat oudere verpleegkundigen niet onverschillig staan tegenover verdere ontwikkeling, maar dat hun leren verandert. Het zit ’m meer in kleine dingen, zoals een nieuwe verpleegtechnische vaardigheid aanleren, iets om het werk verder te verbeteren of een interessante, werkgerelateerde cursus.