Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Nursing 1/2016

01-01-2016 | In de wetenschap

Motivatie om te leren bij oudere verpleegkundigen

Auteur: Inge Pool

Gepubliceerd in: Nursing | Uitgave 1/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dat ouderen geen nieuwe dingen meer willen leren, is een hardnekkig misverstand. Ook oudere (50-plus) verpleegkundigen blijven zich ontwikkelen, maar ze maken andere keuzes dan jongeren. Dat concludeert beleidsadviseur Inge Pool in haar proefschrift. Zij interviewde verpleegkundigen van diverse leeftijden. In eerste instantie noemen verpleegkundigen bij continue ontwikkeling vooral externe scholing en werkgroepen. Bij doorvragen blijkt het leren voor een belangrijk deel te gebeuren op de afdeling. Het werk zelf, nieuwe taken of een patiënt met een onbegrepen ziekte, vormt een belangrijke prikkel om dingen bij te leren. Het onderzoek laat zien dat oudere verpleegkundigen niet onverschillig staan tegenover verdere ontwikkeling, maar dat hun leren verandert. Het zit ’m meer in kleine dingen, zoals een nieuwe verpleegtechnische vaardigheid aanleren, iets om het werk verder te verbeteren of een interessante, werkgerelateerde cursus.
Metagegevens
Titel
Motivatie om te leren bij oudere verpleegkundigen
Auteur
Inge Pool
Publicatiedatum
01-01-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Nursing / Uitgave 1/2016
Print ISSN: 1381-5911
Elektronisch ISSN: 2468-1431
DOI
https://doi.org/10.1007/s41193-016-0007-4

Andere artikelen Uitgave 1/2016

Nursing 1/2016 Naar de uitgave

BookReview

Overdracht