Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2010 | Original Paper | Uitgave 6/2010

Journal of Child and Family Studies 6/2010

Moral Emotions, Emotion Self-Regulation, Callous-Unemotional Traits, and Problem Behavior in Children of Incarcerated Mothers

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 6/2010
Auteurs:
Geri M. Lotze, Neeraja Ravindran, Barbara J. Myers

Abstract

Children with incarcerated mothers are at high risk for developing problem behaviors. Fifty children (6–12 years; 62% girls) participated in summer camps, along with adult mentors. Regression analyses of child and adult measures of child’s emotion self-regulation and callous-unemotional traits, and a child measure of moral emotions, showed that poor emotion regulation, along with low levels of guilt and high levels of shame, predicted children’s externalizing behaviors, while only low levels of guilt predicted a unique subset of child characteristics called callous-unemotional traits. Children who experienced healthy guilt for misdeeds were better able to control their behavior. Adults noted the ability of children with callous/unemotional traits to manage and regulate their emotions, while poor emotion regulation was more predictive of the cluster of externalizing problems. Discussion focuses on prevention efforts aimed at teaching emotion self-regulation and the implications of the high levels of callous-unemotional traits in this population of children.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2010

Journal of Child and Family Studies 6/2010 Naar de uitgave