Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk 4/2007

01-08-2007 | Professionalisering

Mondige maatschappelijk werkers en managers met visie

Deprofessionalisering en reprofessionalisering in het amw

Auteur: Marc Hoijtink

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 4/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Managers moeten volgens het beroepsprofiel maatschappelijk werkers de ruimte geven om mee te denken over beleidsontwikkelingen. Doen ze dat ook? En hebben de werkers vervolgens het gevoel dat ze meewerken aan de professionalisering van hun beroep? Marc Hoijtink deed onderzoek.
Voetnoten
1
Van junitot en met september 2005 heb ik voor mijn masterthesis Sociologie eenentwintig maatschappelijk werkers geïnterviewd, werkzaam in vier organisaties voor maatschappelijke dienstverlening. Daarnaast zijn er elf interviews afgenomen met staffunctionarissen, managers en directeuren.
 
2
Resultaat-accountability: instellingen dienen bijvoorbeeld in een afgesproken periode vijfhonderd cliëntencontacten afgesloten te hebben. Voorzieningen-accountability: instellingen dienen bijvoorbeeld binnen drie maanden te zorgen voor loketten waar burgers van negen tot vijf uur met hun maatschappelijke problemen en vragen terecht kunnen. Proces- accountability: mensen die voor hulp bij het maatschappelijk werk aankloppen moeten bijvoorbeeld nog dezelfde dag een intake krijgen en binnen een half jaar geholpen zijn (Tonkens, 2003).
 
Literatuur
go back to reference Duyvendak, J.W., Knijn, T. & M. Kremer (2006), Policy, People and the New Professional. De-profesionalisation and Re-professionalisation in Care and Welfare. Amsterdam: Amsterdam University Press. Duyvendak, J.W., Knijn, T. & M. Kremer (2006), Policy, People and the New Professional. De-profesionalisation and Re-professionalisation in Care and Welfare. Amsterdam: Amsterdam University Press.
go back to reference Lans, van der. J. (2006), ‘De managers: revolutionairen!’, in TSS, Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, jrg. 60, 6: 28-31. Lans, van der. J. (2006), ‘De managers: revolutionairen!’, in TSS, Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, jrg. 60, 6: 28-31.
go back to reference Meurs, P. (2006), ‘Publieke dienstverlening, hoe kunnen we kwaliteit van de publieke dienstverlening verbeteren?’, in: K. van Beek en Y. Zonderop (2006), 30 plannen voor een beter Nederland. De sociale agenda. Amsterdam: De Volkskrant en Meulenhof. Meurs, P. (2006), ‘Publieke dienstverlening, hoe kunnen we kwaliteit van de publieke dienstverlening verbeteren?’, in: K. van Beek en Y. Zonderop (2006), 30 plannen voor een beter Nederland. De sociale agenda. Amsterdam: De Volkskrant en Meulenhof.
go back to reference Nijnatten, C. van (2006), ‘Social Work is text and talk!’, in Maatwerk, vakblad voor maatschappelijk werk, vol. 13, 6: 15-18 Nijnatten, C. van (2006), ‘Social Work is text and talk!’, in Maatwerk, vakblad voor maatschappelijk werk, vol. 13, 6: 15-18
go back to reference NVMW (2006), Beroepsprofiel van de maatschappelijk werker, eerste druk NVMW (2006), Beroepsprofiel van de maatschappelijk werker, eerste druk
go back to reference Tonkens, E. (2003), Mondige burgers, getemde professionals. Marktwerking, vraagsturing en professionaliteit in de publieke sector, Utrecht: NIZW. Tonkens, E. (2003), Mondige burgers, getemde professionals. Marktwerking, vraagsturing en professionaliteit in de publieke sector, Utrecht: NIZW.
go back to reference Verharen, L. (2004), ‘Overdaad aan richtlijnen zet intuïtieve kennis buiten spel’, in: Maatwerk, vakbad voor maatschappelijk werk, vol. 11, 1: 24-27 Verharen, L. (2004), ‘Overdaad aan richtlijnen zet intuïtieve kennis buiten spel’, in: Maatwerk, vakbad voor maatschappelijk werk, vol. 11, 1: 24-27
go back to reference Scholte, M. (2002), ‘Wat is wat?’, in: Maatwerk, vakbad voor maatschappelijk werk, vol. 9, 2:27-28 Scholte, M. (2002), ‘Wat is wat?’, in: Maatwerk, vakbad voor maatschappelijk werk, vol. 9, 2:27-28
go back to reference Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (2004), Bewijzen van goede dienstverlening, Rapporten aan de regering nr. 70, Amsterdam: University Press. Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (2004), Bewijzen van goede dienstverlening, Rapporten aan de regering nr. 70, Amsterdam: University Press.
Metagegevens
Titel
Mondige maatschappelijk werkers en managers met visie
Deprofessionalisering en reprofessionalisering in het amw
Auteur
Marc Hoijtink
Publicatiedatum
01-08-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 4/2007
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03070831

Andere artikelen Uitgave 4/2007

Vakblad Sociaal Werk 4/2007 Naar de uitgave

Redactioneel

Warme overdracht

Het veld

GGz