Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Module 4: Werken aan een veilige basis

Auteurs : Leony Coppens, Carina van Kregten

Gepubliceerd in: Traumasensitief opvoeden en begeleiden: een training voor opvoeders

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

  • Help de deelnemers begrijpen hoe fysieke veiligheid verschilt van psychische veiligheid.
  • Help de deelnemers zich bewust te worden van de relatie tussen sensitiviteit en responsiviteit bij het ontwikkelen van een gehechtheidsrelatie.
  • Introduceer het concept van ‘de cirkel van veiligheid’.
  • Help de deelnemers zich bewust te worden van hechtingsgedrag (veiligheid zoeken) en exploratiegedrag (ontdekken).
  • Introduceer het concept van ‘missignalen’. Help de deelnemers zich er bewust van te worden wanneer er mogelijk sprake is van missignalen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
Dit voorbeeld is vrij gebaseerd op het artikel ‘Gehechtheidstheorie in de orthopedagogische.
praktijk: Nieuwe ontwikkelingen en vertaalslag naar het klinische handelen’ (Guy Bosmans e. a. (2022). In: PEDAGOGIEK 42. 3, 338–362.
 
Metagegevens
Titel
Module 4: Werken aan een veilige basis
Auteurs
Leony Coppens
Carina van Kregten
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3045-4_7