TODO: Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Module 3: Kijken door een traumabril

Auteurs : Leony Coppens, Carina van Kregten

Gepubliceerd in: Traumasensitief opvoeden en begeleiden: een training voor opvoeders

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

  • Introduceer het concept van de ‘onzichtbare koffer’.
  • Leg uit hoe de dieperliggende hersenstructuren bepalend zijn bij reacties op traumatriggers en dat je daar in je eigen reactie rekening mee moet houden.
  • Bespreek de invloed van de eigen overtuigingen in hun eigen onzichtbare koffer en hoe die kunnen leiden tot oplopende stress.
  • Geef de deelnemers hoop dat kinderen kunnen herstellen van het effect van trauma en dat de opvoeders hier een cruciale rol in spelen.
  • Bespreek de GGG-driehoek, en help de deelnemers om het verband te leggen tussen gedachten, gedrag en gevoelens van hun kind.
Bijlagen
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Voetnoten
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Module 3: Kijken door een traumabril
Auteurs
Leony Coppens
Carina van Kregten
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3045-4_6