Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Module 1: Welkom

Auteurs : Leony Coppens, Carina van Kregten

Gepubliceerd in: Traumasensitief opvoeden en begeleiden: een training voor opvoeders

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vul de voormeting in en de vragen op het werkblad ‘Kennismaking’ bij module 1.
Woordenlijst
Enkelvoudig trauma :
Een enkele gebeurtenis die leidt tot traumaklachten, bijvoorbeeld een brand of een aanranding.
Chronisch (of meervoudig) trauma:
Meerdere gebeurtenissen die al dan niet met elkaar te maken hebben, bijvoorbeeld iemand die vaak in het ziekenhuis moet worden opgenomen en ingrijpende medische behandelingen moet ondergaan.
Complex trauma (of vroegkinderlijke chronische traumatisering):
Een vorm van interpersoonlijke traumatisering waarbij een jong kind traumatische ervaringen opdoet in de relatie met de mensen die er juist voor zouden moeten zorgen dat het veilig is en die het steun en troost zouden moeten bieden.
Secundair trauma:
Een persoon heeft traumaklachten die samenhangen met de traumatische ervaringen van anderen voor wie hij/zij zorgt of die dicht bij hem/haar staan. Dit kan van toepassing zijn wanneer je als opvoeder of begeleider voor een kind met trauma zorgt.
Intergenerationeel trauma:
De effecten van trauma worden van de ene naar de volgende generatie doorgegeven, bijvoorbeeld wanneer iemand als gevolg van trauma zijn/haar rol als ouder niet goed kan vervullen. Hierdoor kan het voor de kinderen van die persoon lastig zijn om zich veilig te voelen. Het kan ook zo zijn dat een kind hierdoor meer voor de ouder gaat zorgen dan andersom.
Institutioneel trauma:
Een instelling of organisatie brengt schade toe aan een persoon die die instelling of organisatie vertrouwt of ervan afhankelijk is. Dat kan ook doordat de instelling of organisatie niets doet om de schade te voorkomen of slachtoffers niet steunt als deze aan de bel trekken. Personen die dit treft voelen zich erg alleen staan terwijl er meestal juist veel mensen getroffen zijn. Omdat de instelling of organisatie handelt op een manier die haaks staat op waar ze voor zeggen te staan wordt het ook wel institutioneel verraad genoemd. Bijvoorbeeld: een jeugdzorginstelling zegt een veilige omgeving te zijn voor kinderen, maar ontkent een melding van kindermishandeling of seksueel misbruik binnen een pleeggezin of leefgroep.
Transgenerationeel trauma:
De effecten van trauma worden door meerdere generaties heen doorgegeven; denk bijvoorbeeld aan kinderen en volwassenen van wie de voorouders tot slaaf zijn gemaakt, in een concentratiekamp hebben gezeten of zijn gevlucht uit een oorlogsgebied.
Traumatisch verlies:
Traumatisch verlies kan ontstaan bij nabestaanden van een onverwachte of traumatische gebeurtenis, door geweld, suïcide, oorlog, een ramp of ontbreken van behandelmogelijkheden bij een ziekte. Er is sprake van traumatisch verlies als de rouwreacties heftig zijn en het dagelijks functioneren langdurig wordt beperkt.
Literatuur
go back to reference Beer, R., & De Roos, C. (2017). Handboek EMDR bij kinderen en jongeren. Tielt: Uitgeverij Lannoo. Beer, R., & De Roos, C. (2017). Handboek EMDR bij kinderen en jongeren. Tielt: Uitgeverij Lannoo.
go back to reference Focht-New, G., Clements, P. T., Barol, B., Failkner, M. J., & Pekela, K. (2008). Persons with developmental disabilities exposed to interpersonal violence and crime: Strategies and guidance for assessment. Perspectives in Psychiatric Care, 44(1), 3-13. Focht-New, G., Clements, P. T., Barol, B., Failkner, M. J., & Pekela, K. (2008). Persons with developmental disabilities exposed to interpersonal violence and crime: Strategies and guidance for assessment. Perspectives in Psychiatric Care, 44(1), 3-13.
go back to reference Hart, O. van der, Nijenhuis, E., & Steele, K. (2010). Het belaagde zelf. Structurele dissociatie en de behandeling van chronische traumatisering. Amsterdam: Uitgeverij Boom. Hart, O. van der, Nijenhuis, E., & Steele, K. (2010). Het belaagde zelf. Structurele dissociatie en de behandeling van chronische traumatisering. Amsterdam: Uitgeverij Boom.
go back to reference Lindauer, R. L. J., & Boer, F. (2012). Trauma bij kinderen. Houten: Lannoo Campus. Lindauer, R. L. J., & Boer, F. (2012). Trauma bij kinderen. Houten: Lannoo Campus.
go back to reference Minderaa, H. (2019). Niks aan de hand. [documentaire]. Amsterdam: Moondocs. Minderaa, H. (2019). Niks aan de hand. [documentaire]. Amsterdam: Moondocs.
go back to reference Scharloo, A., Soro, G., & Kregten, C. van (2021). Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij herstel. Een training voor opvoeders en begeleiders. Handleiding voor trainers. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Scharloo, A., Soro, G., & Kregten, C. van (2021). Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij herstel. Een training voor opvoeders en begeleiders. Handleiding voor trainers. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Module 1: Welkom
Auteurs
Leony Coppens
Carina van Kregten
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3043-0_2