Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2015 | Uitgave 4/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2015

Moderating Effects of Brooding and Co-Rumination on the Relationship Between Stress and Depressive Symptoms in Early Adolescence: A Multi-Wave Study

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 4/2015
Auteurs:
Margot Bastin, Amy H. Mezulis, Josh Ahles, Filip Raes, Patricia Bijttebier

Abstract

The current study investigated brooding and co-rumination as moderators of the relationship between interpersonal and noninterpersonal stress and depressive symptom trajectories. The sample consisted of 368 early adolescents ages 9 to 15 (M = 11.72, 63 % female) who completed self-report measures of brooding, co-rumination, stress, and depressive symptoms at baseline with follow-up assessments of stress and depressive symptoms at 3, 8, and 12 months post-baseline. Data were analyzed using multi-level modeling. Results showed that the association between interpersonal stress and depressive symptoms was stronger for adolescents high on brooding, compared to adolescents low on brooding. Sex moderated a co-rumination × stress interaction, with girls high on co-rumination and boys low on co-rumination reporting the highest levels of depressive symptoms when faced with interpersonal stress across the 1-year study period. These findings shed light on pathways to depressive symptoms in early adolescence and suggest that adolescent boys and girls may differ in these pathways.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2015 Naar de uitgave