Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

22-08-2017 | Opmerkelijk

Mis(ver)standen rondom dyslexie

Auteur: Prof. dr. Peter F. de Jong

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Met grote regelmaat duiken in de media alarmerende berichten op over het grote aantal kinderen met dyslexie. Veel kinderen blijken problemen te hebben met lezen en spellen. De meeste berichten in de media gaan echter niet over de persoonlijke en maatschappelijke consequenties hiervan. Ze gaan over de vraag of de diagnose wel juist gesteld is. Zoals de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) opmerkte: ‘Als het gaat om zulke grote percentages, kun je er vraagtekens bij zetten of iedereen inderdaad dyslexie heeft’ (ANP 2013). Eind vorig jaar vonden de bewindslieden van OCW ‘het aannemelijk dat een groep leerlingen ten onrechte een dyslexieverklaring heeft gekregen’ (ANP 2016). Onlangs vroeg hoogleraar Bosman uit Nijmegen zich zelfs openlijk af of dyslexie wel bestaat (Winters in het Algemeen Dagblad 2017). Als dyslexie niet bestaat, dan is elke dyslexieverklaring er natuurlijk één te veel en is een misstand geboren. Tijd om een paar misverstanden op te ruimen. …
Literatuur
go back to reference Snowling, M. J., & Melby-Lervåg, M. (2016). Oral language deficits in familial dyslexia: a meta-analysis and review. Psychological Bulletin, 142, 498–545.CrossRefPubMedPubMedCentral Snowling, M. J., & Melby-Lervåg, M. (2016). Oral language deficits in familial dyslexia: a meta-analysis and review. Psychological Bulletin, 142, 498–545.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Sontag, L., & Bosmans, M. (2010). Dyslexie en dyscalculie in het voortgezet onderwijs. Tilburg: het PON. Sontag, L., & Bosmans, M. (2010). Dyslexie en dyscalculie in het voortgezet onderwijs. Tilburg: het PON.
go back to reference Struiksma, C., & Kempen, C. van (2016). Poortwachters in de dyslexiezorg. Een analyse van de verwijzingsgegevens 2014. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 55, 399–408. Struiksma, C., & Kempen, C. van (2016). Poortwachters in de dyslexiezorg. Een analyse van de verwijzingsgegevens 2014. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 55, 399–408.
go back to reference Zeeuw, E. L. de, Geus, E. J. C. de, & Boomsma, D. I. (2015). Meta-analysis of twin studies highlights the importance of genetic variation in primary school educational achievement. Trends in Neuroscience and Education, 4, 69–76.CrossRef Zeeuw, E. L. de, Geus, E. J. C. de, & Boomsma, D. I. (2015). Meta-analysis of twin studies highlights the importance of genetic variation in primary school educational achievement. Trends in Neuroscience and Education, 4, 69–76.CrossRef
Metagegevens
Titel
Mis(ver)standen rondom dyslexie
Auteur
Prof. dr. Peter F. de Jong
Publicatiedatum
22-08-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2017
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-017-0153-8