Mantelzorgers die ondersteuning krijgen van een casemanager, voelen zich minder eenzaam en kunnen beter omgaan met probleemgedrag van hun naaste. Ook zijn zij beter op de hoogte van zorgmogelijkheden. Dat blijkt uit onderzoek van het NIVEL en het Trimbos-instituut in dertien regio’s.
Een casemanager dementie is een vaste begeleider die mensen met dementie en hun naasten bijstaat rondom de diagnose dementie tot het overlijden. Meestal is het iemand met een verpleegkundige achtergrond. Zij ondersteunt de persoon met dementie en de mantelzorgers en stemt de zorg van verschillende zorgverleners af. Ook geeft ze informatie over dementie en het omgaan met de gevolgen hiervan.
Niet alleen zijn mantelzorgers positief over casemanagers, die gemiddeld het rapportcijfer 8 krijgen. Ze maken ook minder gebruik van de huisarts. In het jaar voor het begin van casemanagement heeft 39 procent van de personen met dementie buiten kantooruren contact gehad met de huisarts of een huisartsenpost. Een jaar later is dat percentage met tien procent gedaald, zo blijkt uit het onderzoek. Het aantal patiënten dat naar een dagopvang gaat is verdubbeld na het inzetten van een casemanager.
NIVEL-programmaleider Anneke Francke: "Als mensen geconfronteerd worden met dementie komt er heel veel op de persoon met dementie en de mantelzorgers af. Angst, boosheid, verwarring, maar ook vragen als waar kan ik hulp krijgen als het me straks te veel wordt? Een casemanager maakt mensen wegwijs in dementieland en biedt een luisterend oor."
Belangrijke voorwaarden voor goede implementatie van casemanagement zijn samenwerking tussen zorgaanbieders in de regio, inbedding van casemanagement binnen de regionale zorgketen, een onafhankelijke positie van de casemanager, structurele financiering, en deskundigheid van de casemanager. Daarnaast zijn voldoende tijd en goede bekendheid van het casemanagement in de regio van belang.
Auteur(s): Marion Verstraeten