Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

36. Praten met kinderen bij (een vermoeden van) kindermishandeling

Auteurs : T.P. Reedijk, M. van Houwelingen, M.M. Visser

Gepubliceerd in: Medisch handboek kindermishandeling

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Vaak vraagt men zich af of het wel zinvol is om met kinderen te praten bij (een vermoeden van) kindermishandeling. Sommige mensen zijn bang om een onverwerkt trauma opnieuw ter sprake te brengen en het kind overstuur te maken. Anderen vinden de informatie die kinderen geven niet zinvol, omdat kinderen geen objectieve informatie zouden geven, geen onderscheid kunnen maken tussen fantasie en werkelijkheid of niet in staat zijn om een gesprek te voeren. Deze opvattingen leiden tot een bepaalde mate van handelingsverlegenheid bij menig professional. Voor kinderen die mishandeld zijn, is het echter van groot belang dat volwassenen daar met hen over praten. Op deze manier laten volwassenen merken dat ze weten wat er met het kind is gebeurd. Daarnaast is het van belang dat tegen het kind gezegd wordt dat het niet zijn/haar schuld is wat er is gebeurd.
Literatuur
1.
go back to reference Lamb ME, Hershkowitz I, Sternberg KJ, Boat B, Everson MD. Investigative interviews of alleged sexual abuse victims with and without anatomical dolls. Child Abuse Negl 1996; 20(12): 1251–1259.PubMedCrossRef Lamb ME, Hershkowitz I, Sternberg KJ, Boat B, Everson MD. Investigative interviews of alleged sexual abuse victims with and without anatomical dolls. Child Abuse Negl 1996; 20(12): 1251–1259.PubMedCrossRef
2.
go back to reference Morgan M. How to interview sexual abuse victims, including the use of anatomical dolls. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc; 1995. Morgan M. How to interview sexual abuse victims, including the use of anatomical dolls. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc; 1995.
3.
go back to reference Hartwig J, Wilson JC. Factors affecting children’s disclosure of secrets in an investigatory interview. Child Abuse Rev 2002; 11: 77–93.CrossRef Hartwig J, Wilson JC. Factors affecting children’s disclosure of secrets in an investigatory interview. Child Abuse Rev 2002; 11: 77–93.CrossRef
4.
go back to reference Faller KC. Understanding and assessing child sexual maltreatment (2e druk). Thousand Oaks, CA: Sage Publishing; 2003. Faller KC. Understanding and assessing child sexual maltreatment (2e druk). Thousand Oaks, CA: Sage Publishing; 2003.
5.
go back to reference Walker AG. Handbook on questioning children: a linguistic perspective (2e druk). Washington, DC: American Bar Association Center on Children and the Law; 1999. Walker AG. Handbook on questioning children: a linguistic perspective (2e druk). Washington, DC: American Bar Association Center on Children and the Law; 1999.
6.
go back to reference Poole D, Lamb M. Investigative interviews of children: A guide for helping professionals. Washington, DC: American Psychological Association; 1998.CrossRef Poole D, Lamb M. Investigative interviews of children: A guide for helping professionals. Washington, DC: American Psychological Association; 1998.CrossRef
7.
go back to reference Delfos MF. Luister je wel naar mij? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar. Amsterdam: SWP; 2000. Delfos MF. Luister je wel naar mij? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar. Amsterdam: SWP; 2000.
8.
go back to reference Eisen M, Quas J, Goodman G. Memory and suggestibility in forensic interviewing. Taylor & Francis Group; 2002. Eisen M, Quas J, Goodman G. Memory and suggestibility in forensic interviewing. Taylor & Francis Group; 2002.
9.
go back to reference Davies G. Research on children’s testimony: implications for interviewing practice. In: Chollin CR, Howells K (red.), Clinical approaches to sex offenders and their victims. New York: John Wiley & Sons Ltd.; 1991. Davies G. Research on children’s testimony: implications for interviewing practice. In: Chollin CR, Howells K (red.), Clinical approaches to sex offenders and their victims. New York: John Wiley & Sons Ltd.; 1991.
10.
go back to reference Bruck M, Ceci S, Hembrooke H. Reliability and credibility of young children’s reports: From research to policy and practice. In: Bull R (red.), Children and the law: essential readings. Blackwell Publisher; 2001, pp. 87–123. Bruck M, Ceci S, Hembrooke H. Reliability and credibility of young children’s reports: From research to policy and practice. In: Bull R (red.), Children and the law: essential readings. Blackwell Publisher; 2001, pp. 87–123.
11.
go back to reference Geiselman RE, Waywitz KJ, Bornstein GK. Effects of cognitive questioning techniques on children’s recall performance. In: Goodman GS, Bottoms BL (red.), Child victims, child witnesses: understanding and improving testimony. New York: The Guilford Press; 1993. Geiselman RE, Waywitz KJ, Bornstein GK. Effects of cognitive questioning techniques on children’s recall performance. In: Goodman GS, Bottoms BL (red.), Child victims, child witnesses: understanding and improving testimony. New York: The Guilford Press; 1993.
12.
go back to reference Wilson JC, Powell MB. A guide to interviewing children: Essential skills for counselors, police, lawyers and social workers. Sydney: Allen & Unwin; 2001. Wilson JC, Powell MB. A guide to interviewing children: Essential skills for counselors, police, lawyers and social workers. Sydney: Allen & Unwin; 2001.
Metagegevens
Titel
Praten met kinderen bij (een vermoeden van) kindermishandeling
Auteurs
T.P. Reedijk
M. van Houwelingen
M.M. Visser
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9185-1_36