Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2015

01-06-2015 | Boeken

Michel Walrave & Joris van Ouytsel (2014). Mediawijs Online. Jongeren en sociale media

Leuven: Lannoo Campus. ISBN 9789401417013, 240 p., € 24,99

Auteur: Drs. Henrike van Diest

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

In Vlaanderen is op 1 januari 2013 het Kenniscentrum Mediawijsheid opgericht. Het boek Mediawijsheid Online: Jongeren en sociale media representeert de activiteiten die vanuit dit kenniscentrum worden ontplooid. De auteurs gebruiken wetenschappelijk onderbouwde informatie om ouders, jeugdigen en professionals te informeren en te adviseren over verantwoord gebruik van sociale media. Ze noemen hun publicatie terecht een ‘gids’, met daarin uitleg over en aanbevelingen voor mediawijs (en dus verantwoord) omgaan met sociale media. De auteurs waken voor een opgeheven vingertje. Ze leggen fenomenen als cyberpesten, grooming en sexting duidelijk uit en beschrijven wat veilig én risicovol gebruik van sociale media jongeren oplevert. De meerwaarde van dit boek zit daarom vooral in de praktische, waar mogelijk wetenschappelijk onderbouwde tips over hoe sociale media op een veilige manier gebruikt kunnen worden en welke mogelijkheden er zijn voor damage control als er toch iets mis is gegaan. …
Literatuur
go back to reference Crone, E. (2012). Het sociale brein van de puber. Amsterdam: Bert Bakker. Crone, E. (2012). Het sociale brein van de puber. Amsterdam: Bert Bakker.
Metagegevens
Titel
Michel Walrave & Joris van Ouytsel (2014). Mediawijs Online. Jongeren en sociale media
Leuven: Lannoo Campus. ISBN 9789401417013, 240 p., € 24,99
Auteur
Drs. Henrike van Diest
Publicatiedatum
01-06-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2015
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-015-0073-4

Andere artikelen Uitgave 2/2015

Kind en adolescent 2/2015 Naar de uitgave