Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

1999 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Methodisch werken

Auteur: Floor de Graaff

Gepubliceerd in: Mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke handicap

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In hoofdstuk 2 beschreven we enkele ontwikkelingen in de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap en trends die we mogen verwachten. Deze ontwikkelingen hebben niet alleen invloed op het ontwerpen en uitvoeren van beleid, naar ook op het uitvoeren van de zorg- en dienstverlening. Dit gaat dus ook de begeleider aan die de onmiddellijke zorg draagt voor zijn cliënt.

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Dit product is nog niet beschikbaar met een online abonnement

Voetnoten
1
We gebruiken de term ‘behandelingsplan’ bij het ‘behandelen’ van probleemgedrag. In andere gevallen spreken we van handelingsplan of zorgplan. Een behandelingsplan kan wel deel uitmaken van een zorgplan, dat verder ook nog omschrijft welke activiteiten een bewoner vraagt, hoe zijn relaties zijn enzovoort.
 
2
Vlaskamp noemt in ‘Zorg voor verstandelijk gehandicapten’ voor verstandelijk gehandicapte kinderen met een visuele stoornis een percentage van 7; idem voor verstandelijk gehandicapte kinderen met een gehoorstoornis. Waarschijnlijk is dat de percentages nogal wat hoger liggen, en dat het hier slechts die kinderen betreft bij wie het probleem zo groot is dat het wel moet worden gezien.
 
Metagegevens
Titel
Methodisch werken
Auteur
Floor de Graaff
Copyright
1999
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9675-7_4