Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

23. Methodisch handelen

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Bij het begeleiden van groepen kan men het beste doelgericht, systematisch en procesgericht te werk gaan. Dit heet methodisch handelen. Wie methodisch handelt, kan achteraf verantwoorden waarom hij zo gehandeld heeft. In het algemeen volgt methodisch handelen de volgende opzet: er is een vraag, daarop formuleert de begeleider (in overleg met de opdrachtgever) een antwoord in de vorm van een plan van aanpak, dit plan wordt uitgevoerd en afgerond, en de uitvoering wordt geëvalueerd. Deze evaluatie kan leiden tot bijstelling van het eerdere plan. Eventueel wordt het nieuwe plan ook uitgevoerd. Als voldoende aan de vraag voldaan is, wordt het proces afgerond. Deze globale opzet wordt in dit hoofdstuk uitgewerkt naar de drie hoofdfasen van methodisch handelen: voorfase, uitvoeringsfase en eindfase. Bij de bespreking van elke fase komen methodische kwesties gedetailleerd aan bod. Het hoofdstuk sluit af met enkele algemene thema’s, zoals omgaan met weerstand, zelfkennis, reflectie en authenticiteit. In de bijlage wordt een diagnostisch instrument gepresenteerd, dat niet alleen in de voorfase maar ook in de uitvoeringsfase ingezet kan worden.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
In plaats van ‘team’ kan men uiteraard ook ‘groep’ lezen.
 
Literatuur
go back to reference Eelderink, M. & M. Heuzels (2014). Samen sterk met online groepswerk. Enschede: Saxion Hogeschool, Academie Mens en Maatschappij. Eelderink, M. & M. Heuzels (2014). Samen sterk met online groepswerk. Enschede: Saxion Hogeschool, Academie Mens en Maatschappij.
go back to reference Goossens, W. (2004). Integrale procesbegeleiding van groepen. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (C2600), Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Zie ook hoofdstuk 1 in dit boek. Goossens, W. (2004). Integrale procesbegeleiding van groepen. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (C2600), Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Zie ook hoofdstuk 1 in dit boek.
go back to reference Goossens, W. (2009). Integrale procesbegeleiding van groepen. Een basismodel voor groeps- en teamcoaching. Tijdschrift voor Coaching, 28–31. Goossens, W. (2009). Integrale procesbegeleiding van groepen. Een basismodel voor groeps- en teamcoaching. Tijdschrift voor Coaching, 28–31.
go back to reference Goossens, W. (2013). Vijf contexten in één team. Workshop ‘Learning lane’, Europees Instituut/De Baak te Driebergen. Zie ook hoofdstuk 8 in dit boek. Goossens, W. (2013). Vijf contexten in één team. Workshop ‘Learning lane’, Europees Instituut/De Baak te Driebergen. Zie ook hoofdstuk 8 in dit boek.
go back to reference Snellen, A. (2007). Basismodel voor methodisch hulpverlenen in het maatschappelijk werk. Een eclectisch-integratieve aanpak. Bussum: Coutinho. Snellen, A. (2007). Basismodel voor methodisch hulpverlenen in het maatschappelijk werk. Een eclectisch-integratieve aanpak. Bussum: Coutinho.
Metagegevens
Titel
Methodisch handelen
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_23