Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

20. Methodisch begeleiden

Auteurs : Marga Hop, Irene Muller-Schoof

Gepubliceerd in: Sociale vaardigheden op de OK

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het hoofdstuk ‘Methodisch begeleiden’ beschrijft de gestructureerde aanpak van methodische werkbegeleiding, waarbij drie fasen worden doorlopen: introductie, uitvoering en beoordeling. In de introductiefase ligt de nadruk op het inwerken van nieuwe collega’s en ze vertrouwd maken met de organisatie, inclusief startgesprekken en het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan en actieplan. Voor studenten verschuift de focus naar de uitvoeringsfase, waar zij vaardigheden en kennis in de praktijk toepassen en ontwikkelen. Deze fase omvat voortgangsgesprekken, tussenbeoordelingen en het werkbegeleidingsplan. De beoordelingsfase richt zich op zowel summatieve als formatieve beoordelingen, met beoordelingsgesprekken die bijdragen aan de deskundigheidsbevordering van de studenten. Het hoofdstuk biedt een gedetailleerde uitleg van de verschillende fasen van methodische werkbegeleiding. Het sluit af met informatie over het geven van klinische lessen en andere vormen van deskundigheidsbevordering voor gediplomeerde zorgprofessionals.
Literatuur
go back to reference E-learning-Werkbegeleiding-generiek, ZorgPad Professional, Noordhoff. E-learning-Werkbegeleiding-generiek, ZorgPad Professional, Noordhoff.
go back to reference v Halem, N., et al. (2021). De werkbegeleider in zorg en welzijn. Bohn Stafleu van Loghum. v Halem, N., et al. (2021). De werkbegeleider in zorg en welzijn. Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Methodisch begeleiden
Auteurs
Marga Hop
Irene Muller-Schoof
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3071-3_20