Samenvatting
Het hoofdstuk ‘Methodisch begeleiden’ beschrijft de gestructureerde aanpak van methodische werkbegeleiding, waarbij drie fasen worden doorlopen: introductie, uitvoering en beoordeling. In de introductiefase ligt de nadruk op het inwerken van nieuwe collega’s en ze vertrouwd maken met de organisatie, inclusief startgesprekken en het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan en actieplan. Voor studenten verschuift de focus naar de uitvoeringsfase, waar zij vaardigheden en kennis in de praktijk toepassen en ontwikkelen. Deze fase omvat voortgangsgesprekken, tussenbeoordelingen en het werkbegeleidingsplan. De beoordelingsfase richt zich op zowel summatieve als formatieve beoordelingen, met beoordelingsgesprekken die bijdragen aan de deskundigheidsbevordering van de studenten. Het hoofdstuk biedt een gedetailleerde uitleg van de verschillende fasen van methodische werkbegeleiding. Het sluit af met informatie over het geven van klinische lessen en andere vormen van deskundigheidsbevordering voor gediplomeerde zorgprofessionals.