Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Methodieken in supervisie

Auteurs : Prof. dr. G. A. M. Vanaerschot, Drs. P. J. Daansen, MBA, E. A. H. Brunfaut, N. J. Nicolai

Gepubliceerd in: Supervisie als proces

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk worden verschillende methodieken besproken waar in supervisie gebruik van wordt gemaakt: zelfrapportage, procesnota’s en supervisieprotocol, audio- of video-opnames, transcriptmateriaal, interpersonal process recall en videofeedback, livesupervisie, rollenspel en inoefenen van vaardigheden zoals casusconceptualisatie. De keuze voor een methodiek wordt ingegeven door de voorkeuren van de supervisor, die meebepaald worden door: diens eigen psychotherapeutische oriëntatie; de traditie binnen het opleidingsinstituut; de leerdoelen die de supervisor of het opleidingsinstituut wil dat de supervisant bereikt; de leerdoelen van de supervisant; het ontwikkelingsniveau van de supervisant; de feitelijke mogelijkheden van de werkcontext van de supervisant; en de leerdoelen van de supervisor voor zichzelf als supervisor. Naast de methodiek kiest de supervisor ook telkens een focus voor het bewerken van de competentiedomeinen of leerdoelen: de interventies, de casusconceptualisatie of de persoonsgebonden factoren van de supervisant. Voor elk van deze bewerkingswijzen bieden de verschillende methoden eigen ingangswegen met voor- en nadelen.
Literatuur
go back to reference Allen, D. W. (Red.) (1967). Microteaching: A description. Palo Alto, CA: Stanford Teacher Education Program. Allen, D. W. (Red.) (1967). Microteaching: A description. Palo Alto, CA: Stanford Teacher Education Program.
go back to reference Andersen, T. (1987). The reflecting team: Dialogue and meta-dialogue in clinical work. Family Process, 26, 415–423. Andersen, T. (1987). The reflecting team: Dialogue and meta-dialogue in clinical work. Family Process, 26, 415–423.
go back to reference Beck, J. (2011). Cognitieve gedragstherapie: Theorie en praktijk (2de ed.). Amsterdam: Nieuwezijds. Beck, J. (2011). Cognitieve gedragstherapie: Theorie en praktijk (2de ed.). Amsterdam: Nieuwezijds.
go back to reference Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2014). Fundamentals of clinical supervision (5de ed.). Londen: Pearson Education. Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2014). Fundamentals of clinical supervision (5de ed.). Londen: Pearson Education.
go back to reference Daansen, P. J., & Scholten, M. L. H. (2018). Transdiagnostiek bij eetstoornissen: Het CBT-E-model. PsyExpert, 40, 40–48. Daansen, P. J., & Scholten, M. L. H. (2018). Transdiagnostiek bij eetstoornissen: Het CBT-E-model. PsyExpert, 40, 40–48.
go back to reference Dudley, R., Kuyken, W., & Padesky, C. A. (2011). Disorder specific and trans-diagnostic case conceptualization. Clinical Psychology Review, 31, 213–224.CrossRef Dudley, R., Kuyken, W., & Padesky, C. A. (2011). Disorder specific and trans-diagnostic case conceptualization. Clinical Psychology Review, 31, 213–224.CrossRef
go back to reference Goldman, R., & Greenberg, L. S. (2015). Case formulation in emotion-focused therapy: Co-creating clinical maps for change. Washington DC: APA. Goldman, R., & Greenberg, L. S. (2015). Case formulation in emotion-focused therapy: Co-creating clinical maps for change. Washington DC: APA.
go back to reference Kagan, N. (1980). Influencing human interaction: Eighteen years with IPR. In A. K. Hess (Red.), Psychotherapy supervision: Theory, research and practice (pag. 262–286). New York: Wiley. Kagan, N. (1980). Influencing human interaction: Eighteen years with IPR. In A. K. Hess (Red.), Psychotherapy supervision: Theory, research and practice (pag. 262–286). New York: Wiley.
go back to reference Kraemer, U. (2019). Case formulation: From the theory to the case. In U. Kramer (Red.), Case formulation for personality disorders: Tailoring psychotherapy to the individual client (pag. XIX–XXVII). Londen: Elsevier. Kraemer, U. (2019). Case formulation: From the theory to the case. In U. Kramer (Red.), Case formulation for personality disorders: Tailoring psychotherapy to the individual client (pag. XIX–XXVII). Londen: Elsevier.
go back to reference Ladany, N., Hill, C. E., Corbett, M. N., & Nutt, M. E. (1996). Nature, extent, and importance of what psychotherapy trainees do not disclose to their supervisors. Journal of Counseling Psychology, 43, 10–24.CrossRef Ladany, N., Hill, C. E., Corbett, M. N., & Nutt, M. E. (1996). Nature, extent, and importance of what psychotherapy trainees do not disclose to their supervisors. Journal of Counseling Psychology, 43, 10–24.CrossRef
go back to reference Muslin, H. L., Thurnblad, R. J., & Meschel, G. (1981). The fate of the clinical interview: An observational study. American Journal of Psychiatry, 138, 822–825.CrossRef Muslin, H. L., Thurnblad, R. J., & Meschel, G. (1981). The fate of the clinical interview: An observational study. American Journal of Psychiatry, 138, 822–825.CrossRef
go back to reference Sim, K., Gwee, K. P., & Bateman, A. (2005). Case formulation in psychotherapy: Revitalizing its usefulness as a clinical tool. Academic Psychiatry, 29, 289–292. Sim, K., Gwee, K. P., & Bateman, A. (2005). Case formulation in psychotherapy: Revitalizing its usefulness as a clinical tool. Academic Psychiatry, 29, 289–292.
go back to reference Wynne, M. E., Susman, M., Ries, S., Birringen, J., & Katz, L. (1994). A method for assessing therapists’ recall of in-session events. Journal of Counseling Psychology, 41, 53–57.CrossRef Wynne, M. E., Susman, M., Ries, S., Birringen, J., & Katz, L. (1994). A method for assessing therapists’ recall of in-session events. Journal of Counseling Psychology, 41, 53–57.CrossRef
Metagegevens
Titel
Methodieken in supervisie
Auteurs
Prof. dr. G. A. M. Vanaerschot
Drs. P. J. Daansen, MBA
E. A. H. Brunfaut
N. J. Nicolai
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2526-9_11