Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2014

01-06-2014

Meten per sessie: Een kwestie van moeten?

Implementatie van feedback informed treatment binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie

Auteurs: Drs. Ingrid Van den Berg, Dr. Helen Klip, Drs. Mirjam Boeschen Hospers

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In onderzoek is aangetoond dat het evalueren per sessie en het gebruik van feedback bijdraagt aan de effectiviteit van behandelingen. Feedback Informed Treatment (FIT) helpt mogelijk om de effectiviteit van behandeling binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie te vergroten. De veronderstelling is dat het monitoren van de therapeutische relatie en van het behaalde resultaat, bijdraagt aan de effectiviteit van de behandeling. In dit artikel worden de ervaringen met implementatie van FIT beschreven.
Literatuur
go back to reference Bertolino, B., & Miller, S.D. (Eds.) (2012). ICCE Manuals on feedback Informed Treatment (Vol. 1-6). Chicago, Il: ICCE Press. Bertolino, B., & Miller, S.D. (Eds.) (2012). ICCE Manuals on feedback Informed Treatment (Vol. 1-6). Chicago, Il: ICCE Press.
go back to reference Bickman, L., Kelley, S.D., Breda, C., Andrade, A.R. de, & Riemer, M. (2011). Effects of routine feedback to clinicians on mental health outcomes of youths: results of a randomized trial. Psychiatric Services, 62, 1423–1429.PubMedCrossRef Bickman, L., Kelley, S.D., Breda, C., Andrade, A.R. de, & Riemer, M. (2011). Effects of routine feedback to clinicians on mental health outcomes of youths: results of a randomized trial. Psychiatric Services, 62, 1423–1429.PubMedCrossRef
go back to reference Boon, A., Boer, S. de, & Ravestijn, E. (2012). De child outcome rating scale (C-ORS) en de child session rating scale (C-SRS). Tijdschrift voor Psychotherapie, 38, 73–87.CrossRef Boon, A., Boer, S. de, & Ravestijn, E. (2012). De child outcome rating scale (C-ORS) en de child session rating scale (C-SRS). Tijdschrift voor Psychotherapie, 38, 73–87.CrossRef
go back to reference Duncan, B.L., Miller, S.D., & Sparks, J.A., (2004). The heroic client: A revolutionary way to improve effectiveness through clientdirected Outcome-informed therapy. San Francisco: Jossey-Bass. Duncan, B.L., Miller, S.D., & Sparks, J.A., (2004). The heroic client: A revolutionary way to improve effectiveness through clientdirected Outcome-informed therapy. San Francisco: Jossey-Bass.
go back to reference Duncan, B.L., Miller, S.D., Sparks, J.A., Claud, D.A., Reynolds, L.R., Brown, J., & Johnson, L.D. (2003). The session rating scale: Prelimary psychometric properties of a ‘Working’ alliance measure. Journal of Brief Therapy, 3, 3–12. Duncan, B.L., Miller, S.D., Sparks, J.A., Claud, D.A., Reynolds, L.R., Brown, J., & Johnson, L.D. (2003). The session rating scale: Prelimary psychometric properties of a ‘Working’ alliance measure. Journal of Brief Therapy, 3, 3–12.
go back to reference Duncan, B.L., Sparks, J.A., Miller, S.D., Bohanske, R.T., & Claud, D.A. (2006) Giving youth a voice: A preliminary study of the reliability and validity of a brief outcome measure for children, adolescents, and caretakers. Journal of Brief Therapy, 5, 71–88. Duncan, B.L., Sparks, J.A., Miller, S.D., Bohanske, R.T., & Claud, D.A. (2006) Giving youth a voice: A preliminary study of the reliability and validity of a brief outcome measure for children, adolescents, and caretakers. Journal of Brief Therapy, 5, 71–88.
go back to reference Hafkenscheid, A. (2010). De Outcome rating scale (ORS) en de Session rating scale (SRS). Tijdschrift voor psychotherapie, 36,394–403.CrossRef Hafkenscheid, A. (2010). De Outcome rating scale (ORS) en de Session rating scale (SRS). Tijdschrift voor psychotherapie, 36,394–403.CrossRef
go back to reference Hafkenscheid, A. (2013). Forum. Geen rad voor de ogen. Tijdschrift voor psychotherapie, 3, 203–207.CrossRef Hafkenscheid, A. (2013). Forum. Geen rad voor de ogen. Tijdschrift voor psychotherapie, 3, 203–207.CrossRef
go back to reference Janse, P., Boezen-Hilberdink, L., Dijk, M.K. van, Verbraak, M.J.P.M., & Hutschemaekers, G.J.M. (2013). Measuring feedback from clients. The psychometric properties of the Dutch outcome rating scale and session rating scale. European Journal of Psychological Assessment. No Pagination Specified. Janse, P., Boezen-Hilberdink, L., Dijk, M.K. van, Verbraak, M.J.P.M., & Hutschemaekers, G.J.M. (2013). Measuring feedback from clients. The psychometric properties of the Dutch outcome rating scale and session rating scale. European Journal of Psychological Assessment. No Pagination Specified.
go back to reference Jong, K. de (2012). De rol van de behandelaar: de ‘vergeten’ factor in ROM. Tijdschrift voor psychiatrie, 2, 197–201. Jong, K. de (2012). De rol van de behandelaar: de ‘vergeten’ factor in ROM. Tijdschrift voor psychiatrie, 2, 197–201.
go back to reference Jong, K. de, Sluis, P. van, Nuger, M.A., Heiser, W.J., & Spinhoven, P. (2012). Understanding the differential impact of outcome monitoring: therapist variables that moderate feedback effects in a randomized clinical trial. Psychotherapy Research, 4, 464–474.CrossRef Jong, K. de, Sluis, P. van, Nuger, M.A., Heiser, W.J., & Spinhoven, P. (2012). Understanding the differential impact of outcome monitoring: therapist variables that moderate feedback effects in a randomized clinical trial. Psychotherapy Research, 4, 464–474.CrossRef
go back to reference Lambert, M., & Shimokawa, K. (2011). Collecting client feedback. In J. C. Norcross (Ed.), Psychotherapy relationships that work (2nd ed.). New York: Oxford University Press. Lambert, M., & Shimokawa, K. (2011). Collecting client feedback. In J. C. Norcross (Ed.), Psychotherapy relationships that work (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
go back to reference Miller, S.D., Duncan, B.L., Brown, J., Sorrel, R., & Chalk M.B. (2006). Using formal client feedback to improve retention and outcome: Making ongoing, real-time assessment feasible. Journal of Brief therapy, 5, 5–22. Miller, S.D., Duncan, B.L., Brown, J., Sorrel, R., & Chalk M.B. (2006). Using formal client feedback to improve retention and outcome: Making ongoing, real-time assessment feasible. Journal of Brief therapy, 5, 5–22.
go back to reference Miller, S.D., Duncan, B.L., Brown, J., Sparks, J.A., & Claud D.A. (2003). The outcome rating scale: A preliminary study of the reliability, validity, and feasibility of a brief visual analog measure. Journal of brief Therapy, 2, 91–100. Miller, S.D., Duncan, B.L., Brown, J., Sparks, J.A., & Claud D.A. (2003). The outcome rating scale: A preliminary study of the reliability, validity, and feasibility of a brief visual analog measure. Journal of brief Therapy, 2, 91–100.
go back to reference Nugter, N.A., & Buwalda, V.J.A. (2012). Achtergronden en gebruiksmogelijkheden van ROM in de ggz. Tijdschrift voor psychiatrie, 54, 2, 111–120. Nugter, N.A., & Buwalda, V.J.A. (2012). Achtergronden en gebruiksmogelijkheden van ROM in de ggz. Tijdschrift voor psychiatrie, 54, 2, 111–120.
go back to reference Verbeek, M.A., Oude Voshaar, R.C., & Pot, A.M. (2012). Clinicians' Perspectives on a web-based system for routine outcome monitoring in old-age psychiatry in the Netherlands. Journal of Medical Internet Research, 14, 3: e76.CrossRef Verbeek, M.A., Oude Voshaar, R.C., & Pot, A.M. (2012). Clinicians' Perspectives on a web-based system for routine outcome monitoring in old-age psychiatry in the Netherlands. Journal of Medical Internet Research, 14, 3: e76.CrossRef
Metagegevens
Titel
Meten per sessie: Een kwestie van moeten?
Implementatie van feedback informed treatment binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie
Auteurs
Drs. Ingrid Van den Berg
Dr. Helen Klip
Drs. Mirjam Boeschen Hospers
Publicatiedatum
01-06-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2014
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-014-0022-z

Andere artikelen Uitgave 2/2014

Kind & Adolescent Praktijk 2/2014 Naar de uitgave