Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

17-03-2017 | Original Article | Uitgave 6/2017

Child Psychiatry & Human Development 6/2017

Mental Health Visits: Examining Socio-demographic and Diagnosis Trends in the Emergency Department by the Pediatric Population

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 6/2017
Auteurs:
Sharon M. Holder, Kenneth Rogers, Eunice Peterson, Christian Ochonma

Abstract

The emergency department (ED) is increasingly being used for mental health visits by children and adolescents. It is estimated that 21–23% of youth have a diagnosable psychiatric or substance use disorder. Using data from the ED of a tertiary medical center, we examined trends in mental health diagnoses over a 5-year period. In school age children the most prevalent diagnoses were anxiety disorders (28.4%); disorders first usually diagnosed in infancy, childhood, or adolescence (26.5%), and mood disorders (18.6%). High school students were more likely to visit the ED for anxiety disorders (30%). Females (34.5%) presented more for anxiety disorders compared to males (22.7%). Mental health visits and diagnoses were higher during school months (September–May) and lower in the summer months (June–August). The diagnosis trends identified in this study have clinical implications that can contribute to evidence-based restructuring of mental health resources and screenings.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2017

Child Psychiatry & Human Development 6/2017 Naar de uitgave