Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 7/2015

01-07-2015 | Commentaar

Meer aandacht voor diagnostiek en medicatie bij ADHD

Auteurs: dr. Marjolein Luman, dr. Patrick de Zeeuw

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 7/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Er is zorg over overdiagnostiek en overbehandeling van de aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis (ADHD). De Gezondheidsraad meldt in een onlangs verschenen rapport dat het aantal kinderen in Nederland met een geregistreerde diagnose ADHD tussen 2002 en 2011 verdubbeld is
Literatuur
1.
go back to reference De Beaufort ID, Boer, Kroneman H, et al. ADHD: Medicatie en maatschappij. Publicatienr. 2014/19. Den Haag: Gezondheidsraad, 2014. De Beaufort ID, Boer, Kroneman H, et al. ADHD: Medicatie en maatschappij. Publicatienr. 2014/19. Den Haag: Gezondheidsraad, 2014.
2.
go back to reference Meer dan 1 miljoen ADHD-voorschriften. Pharmaceutisch Weekblad 2011;146(49). Meer dan 1 miljoen ADHD-voorschriften. Pharmaceutisch Weekblad 2011;146(49).
3.
go back to reference Stijntjes F, Hassink-Franke L, Kruishoop A, Beeres MPJ, Eekhof H, Van Manen S, et al. NHG-Standaard ADHD bij kinderen. Huisarts Wet 2014;57:584–94. Stijntjes F, Hassink-Franke L, Kruishoop A, Beeres MPJ, Eekhof H, Van Manen S, et al. NHG-Standaard ADHD bij kinderen. Huisarts Wet 2014;57:584–94.
4.
go back to reference Wright N, Moldavsky M, Schneider J, Chakrabarti I, Coates J, Daley D, et al. Practitioner Review: Pathways to care for ADHD - a systematic review of barriers and facilitators. J Child Psychol Psychiatry 2015 Feb 23. [Epub ahead of print] Wright N, Moldavsky M, Schneider J, Chakrabarti I, Coates J, Daley D, et al. Practitioner Review: Pathways to care for ADHD - a systematic review of barriers and facilitators. J Child Psychol Psychiatry 2015 Feb 23. [Epub ahead of print]
6.
go back to reference Luman M, Goos V, Oosterlaan J. Instrumental learning in ADHD in a context of reward: intact learning curves and performance improvement with methylphenidate. J Abnorm Child Psychol 2015;43:681-91. PubMedCrossRef Luman M, Goos V, Oosterlaan J. Instrumental learning in ADHD in a context of reward: intact learning curves and performance improvement with methylphenidate. J Abnorm Child Psychol 2015;43:681-91. PubMedCrossRef
7.
go back to reference Greenhill LL, Swanson JM, Vitiello B, Davies M, Clevenger W, Wu M, et al. Impairment and deportment responses to different methylphenidate doses in children with ADHD: the MTA titration trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001;40:180-7. PubMedCrossRef Greenhill LL, Swanson JM, Vitiello B, Davies M, Clevenger W, Wu M, et al. Impairment and deportment responses to different methylphenidate doses in children with ADHD: the MTA titration trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001;40:180-7. PubMedCrossRef
8.
go back to reference A 14-month randomized clinical trial of treatment strategies for attention-deficit/hyperactivity disorder. The MTA Cooperative Group. Multimodal Treatment Study of Children with ADHD. Arch Gen Psychiatry 1999;56:1073-86. A 14-month randomized clinical trial of treatment strategies for attention-deficit/hyperactivity disorder. The MTA Cooperative Group. Multimodal Treatment Study of Children with ADHD. Arch Gen Psychiatry 1999;56:1073-86.
Metagegevens
Titel
Meer aandacht voor diagnostiek en medicatie bij ADHD
Auteurs
dr. Marjolein Luman
dr. Patrick de Zeeuw
Publicatiedatum
01-07-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 7/2015
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-015-0196-0

Andere artikelen Uitgave 7/2015

Huisarts en wetenschap 7/2015 Naar de uitgave