Verpleegkundigen en artsen moeten luisteren, vriendelijk zijn en de patiënt laten meebeslissen. Dat vinden patiënten belangrijker dan wachttijden, accommodatie, privacy of nazorg, zo blijkt uit onderzoek van NIVEL en het Centrum Klantervaring Zorg.
Voor het onderzoek vulden 1345 patiënten met hartfalen, hernia, mammacarcinoom, reuma en een geopereerde heup- of knie een vragenlijst in over patiëntgerichtheid. Hieruit blijkt dat patiënten patiëntgerichtheid het belangrijkste vinden, ongeacht hun aandoening. Niet alleen willen patiënten de juiste informatie over hun aandoening krijgen, ze willen ook dat de arts of verpleegkundige vriendelijk is en een luisterend oor biedt. En dat er geen beslissingen over hun hoofd gemaakt worden, maar dat ze mogen meebeslissen. Er moet tijdens het consult ook gelegenheid zijn om vragen te stellen.
Volgens NIVEL-onderzoeker Dolf de Boer is dat logisch. ‘Patiënten hebben een duidelijk beeld van patiëntgerichte zorg en die staat altijd hoog op de prioriteitenlijst. Dat is op zich niet zo gek, want patiënten zitten vaak in onzekerheid en hebben goede informatie nodig om met hun gezondheidsprobleem om te kunnen gaan. Meebeslissen is een recht.’
Vooral jonge hoogopgeleide vrouwen hechten veel waarde aan patiëntgerichte zorg. De aanname dat patiënten met acute klachten patiëntgerichtheid minder belangrijk zouden vinden bleek overigens niet te kloppen. De onderzoekers pleiten ervoor dat patiëntgerichte zorg een kwaliteitsindicator wordt en terugkomt in het onderwijs aan verpleegkundigen en artsen. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Patient Education and Counseling.
Auteur(s): Marion Verstraeten