01-10-2007 | Stelling
Medische marktplaats is goed voor patiënt
Auteur:
Marijke Scheers
Gepubliceerd in:
Standby
|
Uitgave 5/2007
Log in om toegang te krijgen
Extract
‘Daar ben ik niet “joepie” van,’ zegt Jessica Roelse (27 jaar), assistent in orthodontiepraktijk T.J. W. Swart in Gouda. ‘Ik vind het lastige materie. Als we het hebben over producten die verhandeld worden, dan vrees ik dat we in een soort supermarkt belanden, met onderlinge concurrentie, waardoor producten weliswaar goedkoper verkregen kunnen worden, maar waarbij controle op kwaliteit verloren gaat. Er zijn producten, zoals bleekmiddelen, die beslist uitleg vereisen door de deskundige professie. Bovendien blijkt de klant uiteindelijk ook vaak duurder uit te zijn. Vergelijk het met “mislukte” orthodontiebehandelingen die doorverwezen worden en die wij dan weer recht mogen zetten. De wittetanden- winkel vind ik oké, maar dan niet voor kroon en brugwerk. “Twee kronen halen, één betalen?” Daar ben ik geen voorstander van. Shoppende patiënten die met hun materiaal bij de tandarts komen om het te laten plaatsen... misschien is dat wel het beeld van de toekomst, wij hebben er in deze praktijk tot nu toe nog niet mee te maken gehad. Ik denk dat elke zichzelf respecterende tandarts zelf wil prepareren en zelf die tandtechniek wil hebben, die hij, als beroepsdeskundige, als kwalitatief het beste beoordeelt. De patiënt kan op internet veel wijzer worden, maar blijft voor professionele hulp toch altijd afhankelijk van de medisch specialist.’ …