2013 | wo | Boek
Over dit boek
Welke zorgverlener maakt het nooit eens in een werksituatie mee: zo geconcentreerd bezig zijn dat je een alarmsignaal over het hoofd ziet of een boodschap verkeerd begrijpt? Tekortschietende oplettendheid loopt meestal goed af, maar kan in het ongunstigste geval leiden tot ernstige schade bij een patiënt.
Goede samenwerking is een voorwaarde om patiëntveilige zorg te kunnen leveren. Meer dan 70 procent van alle vermijdbare zorggerelateerde schade wordt immers door mensen veroorzaakt. Crew resource management (CRM) verbetert de vaardigheden die nodig zijn voor een goede samenwerking op het niveau van de organisatie, het team en de individuele medewerker. CRM waarborgt het juiste gebruik van alle aanwezige bronnen (zoals apparatuur, informatie, mensen) en draagt zo bij aan een veilig en efficiënt zorgproces.
Medisch teamwork behandelt allereerst de theorie rondom CRM, om vervolgens op inspirerende wijze in praktijkvoorbeelden duidelijk te maken hoe CRM met succes in een aantal Nederlandse ziekenhuizen is geïmplementeerd. Tot slot biedt deze uitgave oefenmateriaal en praktische tips om zelf met CRM aan de slag te gaan.
De auteurs hebben ruime ervaring met CRM in de gezondheidszorg. Daardoor sluit Medisch teamwork goed aan bij de huidige Nederlandse praktijk. Bij het boek hoort een website met videomateriaal en oefeningen. Hiermee kan de CRM-methode snel worden toegepast in zowel leeromgevingen als de dagelijkse praktijk.
Medisch teamwork verbreedt en verscherpt het zicht op de veiligheid en op de verbeterkansen daartoe. Deze uitgave richt zich primair op geneeskundestudenten in de masteropleiding en is daarnaast geschikt voor studenten en docenten in de verpleegkunde en ook medische professionals, onder wie (leidinggevende) artsen, verpleegkundigen en overige paramedici.