Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Critical Care 2/2009

01-04-2009 | Medisch

Medisch simulatieonderwijs

Auteurs: Drs. R. J. Brendel, Drs. G. M. J. de Vries

Gepubliceerd in: Critical Care | Uitgave 2/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De laatste twee decennia, maar vooral de laatste vijf jaar, is medisch simulatieonderwijs enorm ontwikkeld om verbeteringen tot stand te brengen op het gebied van patiëntveiligheid en acute zorg.1 Deze ontwikkeling zien we vooral in de Verenigde Staten en in enkele landen van Europa, zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen. In Nederland is er een trage, maar stijgende belangstelling voor deze vorm van onderwijs.
Literatuur
1.
go back to reference Gaba DM. The future vision of simulation in healthcare. Sim Healthcare. 2007; vol 2: no 1: 126–135. Gaba DM. The future vision of simulation in healthcare. Sim Healthcare. 2007; vol 2: no 1: 126–135.
2.
go back to reference Groeneveld K. Oefenen op een kunstbeen. Medisch Contact. 2007; 62: nr.49: 2032–2034. Groeneveld K. Oefenen op een kunstbeen. Medisch Contact. 2007; 62: nr.49: 2032–2034.
3.
go back to reference Flanagan B, Nestel D en Joseph M. Making patient safety the focus: Crisis Resource Management in the undergraduate curriculum. Medical education. 2004; 38: 56–66. Flanagan B, Nestel D en Joseph M. Making patient safety the focus: Crisis Resource Management in the undergraduate curriculum. Medical education. 2004; 38: 56–66.
4.
go back to reference Maran NJ en Gaba DM. Low- to high-fidelity simulation - a continuum of medical education? Medical Education. 2003; 37: 22–28. Maran NJ en Gaba DM. Low- to high-fidelity simulation - a continuum of medical education? Medical Education. 2003; 37: 22–28.
5.
go back to reference Stafford F. The significance of de-roling and debriefing in training medical students using simulation to train medical students. Medical education. 2005;39: 1083–1085. Stafford F. The significance of de-roling and debriefing in training medical students using simulation to train medical students. Medical education. 2005;39: 1083–1085.
6.
go back to reference Brendel RJ De Best J en De With CM. Lotus of fantoom: Realiteitsbeleving bij simulatieonderwijs in acute zorg. Tijdschrift voor medisch onderwijs. 2007; vol 26: no.3. Brendel RJ De Best J en De With CM. Lotus of fantoom: Realiteitsbeleving bij simulatieonderwijs in acute zorg. Tijdschrift voor medisch onderwijs. 2007; vol 26: no.3.
7.
go back to reference Kyle Harrison T en Gaba DM. Safe passage-using simulation to teach patient safety. Clinical teacher. 2005; vol 2; no. 1: 37–41. Kyle Harrison T en Gaba DM. Safe passage-using simulation to teach patient safety. Clinical teacher. 2005; vol 2; no. 1: 37–41.
8.
go back to reference Rall M en Dieckman P. Millers anaesthesia, 6th Edition. 2005. Philadelphia; Elsevier Churchill Livingstone. Rall M en Dieckman P. Millers anaesthesia, 6th Edition. 2005. Philadelphia; Elsevier Churchill Livingstone.
Metagegevens
Titel
Medisch simulatieonderwijs
Auteurs
Drs. R. J. Brendel
Drs. G. M. J. de Vries
Publicatiedatum
01-04-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Critical Care / Uitgave 2/2009
Print ISSN: 1574-4280
Elektronisch ISSN: 1875-7081
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03088391

Andere artikelen Uitgave 2/2009

Critical Care 2/2009 Naar de uitgave

Redactioneel

Tekorten