TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-10-2014

Medicatieveiligheid bij kinderen

Auteurs: Dr. I.H. van der Sijs, Dr. T.W. de Vries

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde | Uitgave 5/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het toedienen van medicatie aan kinderen is riskant. Doseringen variëren met leeftijd en gewicht, rekenfouten zijn snel gemaakt, toedienvormen zijn niet altijd geschikt (te hoge sterkte, niet goed in te nemen), software voor volwassenen moet vaak aangepast worden voor kinderen, en patiënten kunnen niet altijd helpen bij het voorkomen van medicatiefouten. Medicatieveiligheid is daarom een belangrijk thema en omvat een aantal elementen. Het kinderformularium is een betrouwbare bron van kennis omtrent medicatie bij kinderen. Medicatieverificatie, het proces waardoor de behandelaar exacte informatie krijgt over de gebruikte medicatie, dient zowel bij opname, ontslag alsook bij overplaatsingen plaats te vinden. Het ontbreken van die informatie kan leiden tot over- of onderdosering en ongewenste interacties. Het bereiden en toedienen van intraveneuze medicatie heeft een toegenomen risico, want het kan gemakkelijk gepaard gaan met fouten zoals verwisseling van medicament of patiënt, verkeerde concentraties en bacteriële contaminatie. Het bereiden ervan door apothekersassistenten kan een belangrijke verbetering betekenen. Naast alle methoden om fouten te voorkomen, blijft het belangrijk om zich te realiseren dat het toepassen van medicatie bij kinderen gepaard gaat met risico’s.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Medicatieveiligheid bij kinderen
Auteurs
Dr. I.H. van der Sijs
Dr. T.W. de Vries
Publicatiedatum
01-10-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Kindergeneeskunde / Uitgave 5/2014
Print ISSN: 0376-7442
Elektronisch ISSN: 1875-6840
DOI
https://doi.org/10.1007/s12456-014-0035-4