Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2008 | Original Paper | Uitgave 10/2008 Open Access

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2008

Measuring Theory of Mind in Children. Psychometric Properties of the ToM Storybooks

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 10/2008
Auteurs:
E. M. A. Blijd-Hoogewys, P. L. C. van Geert, M. Serra, R. B. Minderaa

Abstract

Although research on Theory-of-Mind (ToM) is often based on single task measurements, more comprehensive instruments result in a better understanding of ToM development. The ToM Storybooks is a new instrument measuring basic ToM-functioning and associated aspects. There are 34 tasks, tapping various emotions, beliefs, desires and mental-physical distinctions. Four studies on the validity and reliability of the test are presented, in typically developing children (n = 324, 3–12 years) and children with PDD-NOS (n = 30). The ToM Storybooks have good psychometric qualities. A component analysis reveals five components corresponding with the underlying theoretical constructs. The internal consistency, test–retest reliability, inter-rater reliability, construct validity and convergent validity are good. The ToM Storybooks can be used in research as well as in clinical settings.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 10/2008

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2008 Naar de uitgave