Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2015 | Original Paper | Uitgave 2/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2015

Measuring the Plasticity of Social Approach: A Randomized Controlled Trial of the Effects of the PEERS Intervention on EEG Asymmetry in Adolescents with Autism Spectrum Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 2/2015
Auteurs:
Amy Vaughan Van Hecke, Sheryl Stevens, Audrey M. Carson, Jeffrey S. Karst, Bridget Dolan, Kirsten Schohl, Ryan J. McKindles, Rheanna Remmel, Scott Brockman

Abstract

This study examined whether the Program for the Education and Enrichment of Relational Skills (PEERS: Social skills for teenagers with developmental and autism spectrum disorders: The PEERS treatment manual, Routledge, New York, 2010a) affected neural function, via EEG asymmetry, in a randomized controlled trial of adolescents with Autism spectrum disorders (ASD) and a group of typically developing adolescents. Adolescents with ASD in PEERS shifted from right-hemisphere gamma-band EEG asymmetry before PEERS to left-hemisphere EEG asymmetry after PEERS, versus a waitlist ASD group. Left-hemisphere EEG asymmetry was associated with more social contacts and knowledge, and fewer symptoms of autism. Adolescents with ASD in PEERS no longer differed from typically developing adolescents in left-dominant EEG asymmetry at post-test. These findings are discussed via the Modifier Model of Autism (Mundy et al. in Res Pract Persons Severe Disabl 32(2):124, 2007), with emphasis on remediating isolation/withdrawal in ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2015 Naar de uitgave