Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11 Massacommunicatie en gebitsbewustheid

Auteurs : prof. dr. M.A.J. Eijkman, drs. M.P.M.A. Duyx, dr. A.Ph. Visser

Gepubliceerd in: Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk is een overzicht gegeven van verschillende aspecten van patiëntenvoorlichting via de massamedia. Massacommunicatie is opgevat als openbaarmaking in de breedste zin van het woord. Massamedia zijn, zo blijkt uit onderzoek, voor het publiek belangrijke bronnen van informatie op tandheelkundig gebied. Dergelijke informatie leidt vaak tot reacties. Vastgesteld wordt dan ook dat massamedia een doorslaggevende rol in de samenleving kunnen spelen, maar dat vooral de massacommunicatietheorie leert dat de ontvanger van de boodschap een belangrijke rol speelt bij het effect ervan.
Op basis van de literatuur is ingegaan op de invloed van de media op kennis van de meningsvorming en -verandering omtrent onderwerpen waar mensen weinig informatie over hebben. Aan de hand van enkele campagnes is de rol van de massamedia in voorlichtingscampagnes van het Ivoren Kruis en de beroepsorganisatie nmt kort belicht. Enkele voorwaarden zijn genoemd voor het succes van acties. De rol van de reclame is eveneens aan de orde gekomen. Tot slot van dit hoofdstuk zijn enkele conclusies getrokken uit de benadering van het bedrijfsleven om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de wensen, behoeften en gewoonten van het publiek.
Literatuur
go back to reference Gerbner G. Television’s influence on values and behaviour. Massacommunicatie 1979;7:215-22. Gerbner G. Television’s influence on values and behaviour. Massacommunicatie 1979;7:215-22.
go back to reference Kress GC, Silversin JB. Internal marketing and quality assurance through patient feedback. J Am Dental Ass 1985;110:29-35.CrossRef Kress GC, Silversin JB. Internal marketing and quality assurance through patient feedback. J Am Dental Ass 1985;110:29-35.CrossRef
go back to reference Leusink LT, Gorissen BJE, Neervoort MS. Internetreclame voor receptgeneesmiddelen. Tijdschr Gezondheidsrecht 2002;26:457-71. Leusink LT, Gorissen BJE, Neervoort MS. Internetreclame voor receptgeneesmiddelen. Tijdschr Gezondheidsrecht 2002;26:457-71.
go back to reference Martensson C, Soderfeldt B, Halling A, Renvert S. Knowledge on periodontal disease before and after a mass media campaign. Swed Dent J 2004;28:165-71.PubMed Martensson C, Soderfeldt B, Halling A, Renvert S. Knowledge on periodontal disease before and after a mass media campaign. Swed Dent J 2004;28:165-71.PubMed
go back to reference Pieters RGM, Raaij WF van. Reclamewerking. Leiden/Antwerpen: Stenfert Kroese Uitgevers, 1992. Pieters RGM, Raaij WF van. Reclamewerking. Leiden/Antwerpen: Stenfert Kroese Uitgevers, 1992.
go back to reference Stappers JG, Reijnders DD, Möller WAJ. De werking van massamedia; een overzicht van inzichten. Amsterdam: Arbeiderspers, 1990. Stappers JG, Reijnders DD, Möller WAJ. De werking van massamedia; een overzicht van inzichten. Amsterdam: Arbeiderspers, 1990.
Metagegevens
Titel
11 Massacommunicatie en gebitsbewustheid
Auteurs
prof. dr. M.A.J. Eijkman
drs. M.P.M.A. Duyx
dr. A.Ph. Visser
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9509-5_11