Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2012 | Uitgave 8/2012

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2012

Longitudinal Predictors of School-Age Academic Achievement: Unique Contributions of Toddler-Age Aggression, Oppositionality, Inattention, and Hyperactivity

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 8/2012
Auteurs:
Lauretta M. Brennan, Daniel S. Shaw, Thomas J. Dishion, Melvin Wilson

Abstract

This project examined the unique predictive validity of parent ratings of toddler-age aggression, oppositionality, inattention, and hyperactivity-impulsivity to academic achievement at school-age in a sample of 566 high-risk children and families. The study also investigated potential indirect effects of the Family Check-Up on school-age academic achievement through changes in child behavior problems. The results demonstrated that toddler-age aggression was most consistently associated with school-age academic achievement, albeit modestly. Moreover, findings showed that the intervention predicted greater decreases in aggression from ages 2–3 to 4–5 compared to controls. The results suggest that in high-risk toddler-aged children, aggression may be a more consistent predictor of school-age academic achievement than other externalizing dimensions, which has implications for early identification and efforts to promote children’s adaptation.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2012

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2012 Naar de uitgave