Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2012 | Uitgave 8/2012

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2012

Longitudinal Predictors of School-Age Academic Achievement: Unique Contributions of Toddler-Age Aggression, Oppositionality, Inattention, and Hyperactivity

Tijdschrift:
Research on Child and Adolescent Psychopathology > Uitgave 8/2012
Auteurs:
Lauretta M. Brennan, Daniel S. Shaw, Thomas J. Dishion, Melvin Wilson

Abstract

This project examined the unique predictive validity of parent ratings of toddler-age aggression, oppositionality, inattention, and hyperactivity-impulsivity to academic achievement at school-age in a sample of 566 high-risk children and families. The study also investigated potential indirect effects of the Family Check-Up on school-age academic achievement through changes in child behavior problems. The results demonstrated that toddler-age aggression was most consistently associated with school-age academic achievement, albeit modestly. Moreover, findings showed that the intervention predicted greater decreases in aggression from ages 2–3 to 4–5 compared to controls. The results suggest that in high-risk toddler-aged children, aggression may be a more consistent predictor of school-age academic achievement than other externalizing dimensions, which has implications for early identification and efforts to promote children’s adaptation.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2012

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2012 Naar de uitgave