Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2015 | Uitgave 5/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2015

Longitudinal Links Between Perfectionism and Depression in Children

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 5/2015
Auteurs:
Marielle Asseraf, Tracy Vaillancourt
Belangrijke opmerkingen

Authors’ Note

This study was supported by grants from the Canadian Institutes for Heath Research, Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, and Fonds québécois de la recherche sur la société et la culture (FQRSC).

Abstract

The temporal relation between two types of perfectionism - self-oriented perfectionism (SOP) and socially prescribed perfectionism (SPP) - and depressive symptoms was examined in a sample of 653 children (286 girls, 367 boys) across Grades 6 (depressive symptoms only), 7, and 8. A vulnerability model, in which perfectionism affects depressive symptoms, was compared to a scar model, in which depressive symptoms affects perfectionism, and to a reciprocal-causality model, in which both constructs concurrently affect each other across time. Cross-lagged paths analyses using structural equation modeling supported a scar model where increases in depressive symptoms lead to increases in SPP, but not SOP. The findings applied to both boys and girls. Results suggest that in childhood, depressive symptoms increase the perception that others are expecting excessively high standards of oneself and the need to satisfy this perception.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2015 Naar de uitgave