Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2012 | Original Paper | Uitgave 4/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2012

Long-term Cognitive and Behavioral Therapies, Combined with Augmentative Communication, are Related to Uncinate Fasciculus Integrity in Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2012
Auteurs:
Matteo Pardini, Maurizio Elia, Francesco G. Garaci, Silvia Guida, Filadelfo Coniglione, Frank Krueger, Francesca Benassi, Leonardo Emberti Gialloreti

Abstract

Recent evidence points to white-matter abnormalities as a key factor in autism physiopathology. Using Diffusion Tensor Imaging, we studied white-matter structural properties in a convenience sample of twenty-two subjects with low-functioning autism exposed to long-term augmentative and alternative communication, combined with sessions of cognitive and behavioral therapy. Uncinate fasciculus structural properties correlated significantly with therapy length and early onset, as well as to clinical outcome, independently from IQ, age or symptoms severity at therapy onset. Moreover, adherence to therapy was linked with better clinical outcome and uncinate fasciculus structural integrity. The results point to the capability of a long-term rehabilitation of subjects with low-functioning autism to produce white-matter structural modifications, which could thus play a role in the rehabilitative outcome.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2012 Naar de uitgave