Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2010 | Original Paper | Uitgave 2/2010

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2010

Loneliness and Social Support in Adolescent Boys with Autism Spectrum Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 2/2010
Auteurs:
Mathias Lasgaard, Annette Nielsen, Mette E. Eriksen, Luc Goossens

Abstract

Loneliness and perceived social support were examined in 39 adolescent boys with autism spectrum disorders (ASD) by means of a self-labeling loneliness measure, the UCLA Loneliness Scale (third version), and the Social Support Scale for Children. Twenty-one percent of the boys with ASD described themselves as often or always feeling lonely. Compared with 199 boys from regular schools in a national probability study, ASD was strongly associated with often or always feeling lonely (OR: 7.08, p < .0005), as well as with a higher degree of loneliness (F(1,229) = 11.1, p < .005). Perceived social support from classmates, parents, and a close friend correlated negatively with loneliness in ASD. The study, therefore, indicates a high occurrence of loneliness among adolescent boys with ASD and points at perceived social support as an important protective factor.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2010

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2010 Naar de uitgave