Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

24-05-2017 | Original Paper | Uitgave 8/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2017

Linking Anxiety and Insistence on Sameness in Autistic Children: The Role of Sensory Hypersensitivity

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 8/2017
Auteurs:
Karen R. Black, Ryan A. Stevenson, Magali Segers, Busiswe L. Ncube, Sol Z. Sun, Aviva Philipp-Muller, James M. Bebko, Morgan D. Barense, Susanne Ferber
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-017-3161-x) contains supplementary material, which is available to authorized users.
Karen R. Black and Ryan A. Stevenson contributed equally to this publication.

Abstract

Sensory hypersensitivity and insistence on sameness (I/S) are common, co-occurring features of autism, yet the relationship between them is poorly understood. This study assessed the impact of sensory hypersensitivity on the clinical symptoms of specific phobia, separation anxiety, social anxiety and I/S for autistic and typically developing (TD) children. Parents of 79 children completed questionnaires on their child’s difficulties related to sensory processing, I/S, and anxiety. Results demonstrated that sensory hypersensitivity mediated 67% of the relationship between symptoms of specific phobia and I/S and 57% of the relationship between separation anxiety and I/S. No relationship was observed between sensory hypersensitivity and social anxiety. These mediation effects of sensory hypersensitivity were found only in autistic children, not in TD children.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (DOCX 13 KB)
10803_2017_3161_MOESM1_ESM.docx
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2017 Naar de uitgave