Dtsch Med Wochenschr 2008; 133(24): 1288-1292
DOI: 10.1055/s-2008-1077254
Originalarbeit | Original article
Hypertensiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der Einfluss von Bekleidung auf die sphygmomanometrische und oszillometrische Blutdruckmessung bei Hypertonikern

Effect of clothing on sphygmomanometric and oscillometric blood pressure measurement in hypertensive subjectsM. J. C Eder1 , H. Holzgreve2 , M. E. Liebl3 , J. R. Bogner1
  • 1Medizinische Poliklinik - Innenstadt, Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität
  • 2Kardiologische Praxis, München
  • 3Abteilung Orthopädie, Median Klinik, Berlin
Further Information

Publication History

eingereicht: 6.3.2008

akzeptiert: 29.5.2008

Publication Date:
04 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Die wenigen zum Thema veröffentlichten Studien haben gezeigt, dass die Blutdruckmessung am bekleideten und unbekleideten Arm bei gemischten Probandenkollektiven zu gleichen Ergebnissen führt. Ob dies auch für Hypertoniker zutrifft, konnte bislang nicht hinreichend geklärt werden. In der Praxis ist aber gerade die Hypertoniediagnostik von entscheidender Bedeutung.

Patienten und Methodik: Bei 203 Hypertonikern wurden oszillometrisch und sphygmomanometrisch jeweils drei Blutdruckmessungen durchgeführt. Diese erfolgten in randomisierter Reihenfolge am unbekleideten Arm, über der Kleidung der Probanden (bis 2 mm) und über einem standardisierten Baumwollärmel (2 mm). Die Auskultation der sphygmomanometrischen Messungen wurde bezüglich der Messkategorien (unbekleidet, bekleidet, standardisiert) verblindet.

Ergebnisse: Die Berechnung von Konfidenzintervallen für die mittleren Differenzen der einzelnen Messkategorien (unbekleideter Arm, bekleideter Arm, Standardärmel) und die Anwendung eines Äquivalenztests führten zu dem Ergebnis, dass Bekleidung unterhalb der Blutdruckmanschette innerhalb eines a priori definierten Äquivalenzintervalls von 4 mm Hg keinen statistisch signifikanten Einfluss auf die Blutdruckmessung ausübt. Die Messungen über der Bekleidung weichen also innerhalb des vorgegebenen Äquivalenzintervalls nicht signifikant von den Messungen am unbekleideten Arm ab.

Folgerung: Die Studie zeigt, dass Blutdruckmessungen auch bei Hypertonikern am bekleideten (bis 2 mm) und unbekleideten Arm als gleichwertig angesehen werden können. Dies vereinfacht die Blutdruckmessung und erleichtert die erforderlichen engmaschigen Blutdruckkontrollen bei Hypertonikern.

Summary

Background and objective: The few studies published on this subject have shown that blood pressure measurements give similar results whether the patients’ arm is covered by clothing or not. But it has not been clarified whether this is also true in the case of hypertensive persons, Yet, in practice the correct measurement is of critical importance in the diagnosis of hypertension.

Methods: 203 hypertensive patients were examined with the auscultatory sphygmomanometry and the automatic oscillometry by measuring the pressure three times with each method. These tests were carried out in a randomized sequence on a covered arm (the patient’s own clothing of maximally 2 mm thickness), the bare arm and the arm covered with a standardized cotton sleeve (2 mm). The auscultatory sphygmomanometry was done blinded (non-sleeved, sleeved, standardized).

Results: Calculation of confidence intervals for the mean differences of the three settings (bare, clothing and standard sleeve) and equivalence testing demonstrated that a garment or cloth on the arm under the manometer cuffs did not significantly effect the blood pressure within the predefined interval of equivalence of ± 4 mm Hg. Thus, measuring blood pressure with the cuff over the person’s sleeve does not significantly effect the result.

Conclusion: This study shows that measuring blood pressure in hypertensive persons with or without a cloth sleeve (maximally 2 mm thick) does not result in any statistically significant difference. This simplifies the blood pressure measurement that have to be taken frequently on hypertensive persons.

Literatur

  • 1 Association for the Advancement of Medical Instrumentation .American national standard. Electronic or automated sphygmomanometers. ANSI/AAMI SP 10 - 1992. Arlington, VA, USA; AAMI 1993: 40
  • 2 Bland J M, Altman D G. Statistical method for assessing agreement between two methods of clinical measurement.  Lancet. 1986;  i 307-310
  • 3 European Society of Hypertension Working Group on Blood Pressure Monitoring . European Society of Hypertension recommendation for conventional, ambulatory and home blood pressure measurement.  J Hypertens. 2003;  322 821-848
  • 4 Frohlich E D. Blood pressure measurement.  Can J Cardiol. 1995;  11 (Suppl H) 35H-37H
  • 5 Holleman D R, Westman E C, McCrory D C, Simel D L. The effect of sleeved arms on blood pressure measurement.  J Gen Intern Med. 1993;  8 325-326
  • 6 Jansen R W, Lipsitz L A. Postprandial hypotension: epidemiology, pathophysiology, and clinical management.  Ann Intern Med. 1995;  122 (4) 286-295
  • 7 Kahan E, Yaphe J, Knaani-Levinz H, Weingarten M A. Comparison of blood pressure measurements on the bare arm, below a rolled-up sleeve, or a over a sleeve.  Fam Pract. 2003;  20 (6) 730-732
  • 8 Liebl M E, Holzgreve H, Schulz M, Crispin A, Bogner J R. The effect of clothes on sphygmomanometric and oscillometric blood pressure measurement.  Blood Press. 2004;  13 279-282
  • 9 Magometschnigg D. Das Theorie-Praxisproblem bei der Blutdruckbeurteilung.  Wien Med Wochenschr. 2004;  154 20-23
  • 10 McFadden C B, Brensinger C M, Berlin J A, Townsend R R. Systematic review of daily alcohol intake on blood pressure.  Am J Hypertension. 2005;  18 276-286
  • 11 McMahon C, Mahmud A, Feely J. Taking blood pressure-no laughing matter!.  Blood Press Monit. 2005;  10 (2) 109-110
  • 12 Mengden T, Blesenkemper B, Kraft K, Vetter H. Reduktion untersuchungsbedingter Fehler bei der Routineblutdruckmessung in der Klinik durch den Einsatz vollautomatischer Blutdruckmessgeräte.  Journal für Hypertonie. 2000;  4 7-17
  • 13 Netea R T, Lenders J W, Smits P, Thien T. Both body and arm position significantly influence blood pressure measurement.  J Hum Hypertens. 2003;  17 459-462
  • 14 O’Brien E, Petrie J, Littler W. The British Hypertension Society protocol for the evaluation of blood pressure measuring devices.  J Hypertens. 1993;  11 (suppl 2) 43-62
  • 15 O’Brien E, Coats A, Owens P, Petrie J, Padfield P L, Littler W A, de Swiet M, Mee F. Use and interpretation of ambulatory blood pressure monitoring: recommendations of the British Hypertension Society.  BMJ. 2000;  320 1128-1134
  • 16 Pickering T G, Hall J E, Appel L J, Falkner B E, Graves J, Hill M N, Jones D W, Kurtz T, Sheps S G, Roccella E J. Recommendations for blood pressure measurement in humans and experimental animals: part 1: blood pressure measurement in humans: a statement for professionals from the Subcomittee of Professional and Public Education of the American Heart Association Council on High Blood Pressure Research.  Circulation. 2005;  111 (5) 697-716
  • 17 Pocock S J, McCormack V, Gueyffier F, Boutitie F, Fagard R H, Boissel J P. A score for predicting risk of death from cardiovascular disease in adults with raised blood pressure, based on individual patient data from randomised controlled trials.  BMJ. 2001;  323 75-81
  • 18 Statistisches Bundesamt Fachserie 12, Reihe 4. 2006
  • 19 Sharma A M, Wittchen H U, Kirch W, Pittrow D. High prevalence and poor control of hypertension in primary care: cross-sectional study.  J Hypertens. 2004;  22 (3) 479-486
  • 20 Takayoshi O, Imai Y, Tsuji I, Nagai K. Home blood pressure measurement has a stronger predictive power for mortality than does screening blood pressure measurement: a population-based observation in Ohasama.  J Hypertens. 1998;  16 971-975
  • 21 Tholl U, Forstner K, Anlauf M. Measuring blood pressure - pitfalls and recommendations.  NDT. 2004;  19 766-770

Prof. Dr. Johannes Bogner

Medizinische Poliklinik, - Innenstadt, Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität, Campus Innenstadt

Pettenkoferstraße 8a

80336 München

Phone: 089/5160-3598

Fax: 089/5160-3593

Email: johannes.bogner@med.uni-muenchen.de

    >