Skip to main content
Originalarbeit/Original article

Depressions-Screening bei pädiatrischen Patienten

Ein Vergleich der konkurrenten Validität des Depressions- inventars für Kinder und Jugendliche, des Depressionstests für Kinder und des Children’s Depression Screeners

Published Online:https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000166

Fragestellung: Für das Screening depressiver Störungen im pädiatrischen Kontext wurde die konkurrente Validität des Depressionsinventars für Kinder und Jugendliche (DIKJ), der Skala Dysphorie aus dem Depressionstest für Kinder (DTK) und des Children’s Depression Screeners (ChilD-S) in Bezug auf ICD-10-Depressionsdiagnosen bei somatisch erkrankten Kindern verglichen. Methodik: Die Daten von 9- bis 12-jährigen pädiatrischen Patienten (N = 228) wurden mittels Receiver Operating Characteristics analysiert. Die daraus ableitbaren Kennwerte wie Area Under the Curve (AUC), Sensitivität (SE) und Spezifität (SP) wurden für jedes Instrument berechnet und miteinander verglichen. Als Goldstandard dienten Depressionsdiagnosen nach ICD-10, erhoben anhand des klinischen Interviews Kinder-DIPS. Ergebnisse: Die konkurrente Validität des 26 Items umfassenden DIKJ war sehr hoch (AUC = 92.6 %), der 25 Items umfassenden Skala Dysphorie zufriedenstellend (AUC = 86.2 %) und des 8 Items umfassenden ChilD-S hervorragend (AUC = 97.5 %); der ChilD-S war dem DIKJ signifikant überlegen. Nach dem Youden-Index sind folgende Cut-Off-Werte zu empfehlen: DIKJ ≥ 12 (SE = 91.7 %, SP = 81.9 %), Skala Dysphorie ≥ 10 (SE = 75.0 %, SP = 89.8 %) und ChilD-S ≥ 10 (SE ≥ 100 %, SP = 86.6 %). Schlussfolgerungen: Sowohl das DIKJ als auch der ChilD-S zeigte eine ausgezeichnete konkurrente Validität für das Screening depressiver Störungen bei pädiatrischen Patienten. Im Vergleich dazu erreichte die Skala Dysphorie etwas niedrigere Validitätsmaße. Für die Implementierung im zeitbegrenzten pädiatrischen Versorgungsalltag ist das ökonomische Verfahren ChilD-S zu favorisieren.


Depression screening in pediatric patients – a comparison of the concurrent validity of the German version of the Children’s Depression Inventory, the German Depression Test for Children, and the new Children’s Depression Screener

Objective: We compared the concurrent validity of several tests for screening depression in pediatric care with respect to ICD-10 depression diagnoses in medically ill children: the German version of the Children’s Depression Inventory (Depressionsinventar für Kinder und Jugendliche, DIKJ), the scale Dysphoria of the Depression Test for Children (Depressionstest für Kinder, DTK), and the Children’s Depression Screener (ChilD-S). Method: Data of 9- to 12-year-old patients (N = 228) were analyzed with receiver operating characteristics. Validity measures like area under the curve (AUC), sensitivity (SE), and specificity (SP) were calculated for each instrument and subsequently compared. ICD-10 depression diagnoses according to a structured clinical interview served as the gold standard. Results: The concurrent validity was high for the 26-item DIKJ (AUC = 92.6 %), satisfactory for the 25-item scale Dysphoria (AUC = 86.2 %), and very high for the 8-item ChilD-S (AUC = 97.5 %); the ChilD-S was significantly superior to the DIKJ. According to the Youden-Index the following cutoff scores are recommended: DIKJ ≥ 12 (SE = 91.7 %, SP = 81.9 %), scale Dysphoria ≥ 10 (SE = 75.0 %, SP = 89.8 %) and ChilD-S ≥ 10 (SE = 100 %, SP = 86.6 %). Conclusions: DIKJ and ChilD-S showed excellent concurrent validity for depression screening in pediatric patients, while the scale Dysphoria achieved lower values. For implementation in time-limited pediatric settings, the economic ChilD-S is the preferred instrument.

Literatur

  • Achenbach, T. M. , Rescorla, C. (2001). Manual for the ASEBA school-age forms and profiles. Burlington: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, and Families. First citation in articleGoogle Scholar

  • Adornetto, C. , In-Albon, T. , Schneider, S. (2008). Diagnostik im Kindes- und Jugendalter anhand strukturierter Interviews: Anwendung und Durchführung des Kinder-DIPS. Klinische Diagnostik und Evaluation, 1, 363–377. First citation in articleGoogle Scholar

  • Brent, D. A. , Birmaher, B. (2009). Paediatric mood disorders. In M. G. Gelder, N. C. Andreasen, J. J. López-Ibor, Jr. , J. R. Geddes (Eds.), New Oxford textbook of psychiatry (pp. 1669–1680). Oxford: Oxford University Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Briggs-Gowan, M. J. , Horwitz, S. M. , Schwab-Stone, M. E. , Leventhal, J. M. , Leaf, P. J. (2000). Mental health in pediatric settings: Distribution of disorders and factors related to service use. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39, 841–849. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Cheung, A. H. , Dewa, C. S. , Levitt, A. J. , Zuckerbrot, R. A. (2008). Pediatric depressive disorders: Management priorities in primary care. Current Opinion in Pediatrics, 20, 551–559. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Costello, E. J. , Erkanli, A. , Angold, A. (2006). Is there an epidemic of child or adolescent depression? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47, 1263–1271. First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • DeLong, E. R. , DeLong, D. M. , Clarke-Pearson, D. L. (1988). Comparing the areas under two or more correlated receiver operating characteristic curves: A nonparametric approach. Biometrics, 44, 837–845. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Döpfner, M. , Berner, W. , Lehmkuhl, G. (1994). Handbuch: Fragebogen für Jugendliche. Forschungsergebnisse zur deutschen Fassung der youth self-report form (YSR) der Child Behavior Checklist. Köln: Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik (KJFD). First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M. , Görtz-Dorten, A. , Lehmkuhl, G. , Breuer, D. , Goletz, H. (2008). Diagnostik-System für psychische Störungen nach ICD-10 und DSM-IV für Kinder und Jugendliche-II (DISYPS-II). Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Fremont, W. P. , Nastasi, R. , Newman, N. , Roizen, N. J. (2008). Comfort level of pediatricians and family medicine physicians diagnosing and treating child and adolescent psychiatric disorders. The International Journal of Psychiatry in Medicine, 38, 153–168. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Frühe, B. , Allgaier, A. K. , Pietsch, K. , Baethmann, M. , Peters, J. , Kellnar, S. , ... Schulte-Körne, G. (2012). Children’s Depression Screener (ChilD-S): Development and validation of a depression screening instrument for children in pediatric care. Child Psychiatry and Human Development, 43, 137–151. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Groen, G. , Petermann, F. (2002). Depressive Kinder und Jugendliche. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hampel, P. , Petermann, F. (2005). Screening psychischer Störungen im Jugendalter (SPS-J). Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hautzinger, M. , Bailer, M. (1993). Allgemeine Depressionsskala (ADS). Weinheim: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Johnson, J. G. , Harris, E. S. , Spitzer, R. L. , Williams, J. B. W. (2002). The Patient Health Questionnaire for Adolescents: Validation of an instrument for the assessment of mental disorders among adolescent primary care patients. Journal of Adolescent Health, 30, 196–204. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Katon, W. , Joan, R. , Richardson, L. , McCauley, E. , Lozano, P. (2008). Anxiety and depression screening for youth in a primary care population. Ambulatory Pediatrics, 8, 182–188. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Keller, F. , Grieb, J. , Ernst, M. , Spröber, N. , Fegert, J. M. , Kölch, M. (2011). Children’s Depression Rating Scale – Revised (CDRS-R). Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 39, 179–185. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Kovacs, M. (1992). The Children’s Depression Inventory (CDI). Manual. North Tonawanda, NY: Multi-Health Systems. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kovacs, M. (2003). Children’s Depression Inventory (CDI). Technical manual update. North Tonawanda, NY: Multi-Health Systems. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kresanov, K. , Tuominen, J. , Piha, J. , Almqvist, F. (1998). Validity of child psychiatric screening methods. European Child and Adolescent Psychiatry, 7, 85–95. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Lack, C. W. , Green, A. L. (2009). Mood disorders in children and adolescents. Journal of Pediatric Nursing, 24, 13–25. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • McNemar, Q. (1947). Note on the sampling error of the difference between correlated proportions or percentages. Psychometrika, 12, 153–157. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Pietsch, K. , Allgaier, A.-K. , Frühe, B. , Rohde, S. , Hosie, S. , Heinrich, M. , Schulte-Körne, G. (2011). Screening for depression in adolescent pediatric patients: Validity of the new Depression Screener for Teenagers (DesTeen). Journal of Affective Disorders, 133, 69–75. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Pötz, M. (2003). Depressionstest für Kinder – Untersuchungen im klinischen Bereich. Unveröffentlichte Diplomarbeit, Karl-Franzens-Universität Graz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Preiß, M. , Remschmidt, H. (2007). Depressive Störungen im Kindes- und Jugendalter – Eine Übersicht. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 35, 385–397. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Reynolds, W. M. (2001). Reynolds adolescent adjustment screening inventory (RAASI™). Odessa: Psychological Assessment Resources. First citation in articleGoogle Scholar

  • Richardson, L. P. , Russo, J. E. , Lozano, P. , McCauley, E. , Katon, W. (2010). Factors associated with detection and receipt of treatment for youth with depression and anxiety disorders. Academic Pediatrics, 10, 36–40. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Rossmann, P. (2005). Depressionstest für Kinder (DTK). Göttingen: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneider, S. , Unnewehr, S. , Margraf, J. (2009). Kinder-DIPS – Diagnostisches Interview bei psychischen Störungen im Kindes- und Jugendalter. Heidelberg: Springer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Sharp, L. K. , Lipsky, M. S. (2002). Screening for depression across the lifespan: A review of measures for use in primary care settings. American Family Physician, 66, 1001–1008. First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Shemesh, E. , Yehuda, R. , Rockmore, L. , Shneider, B. L. , Emre, S. , Bartell, A. S. , ... Newcorn, J. H. (2005). Assessment of depression in medically ill children presenting to pediatric specialty clinics. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 1249–1257. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Stiensmeier-Pelster, J. , Schürmann, M. , Duda, K. (1989). Das Depressionsinventar für Kinder- und Jugendliche (DIKJ). Handanweisungen und Fragebogen. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Stiensmeier-Pelster, J. , Schürmann, M. , Duda, K. (2000). Depressionsinventar für Kinder und Jugendliche (DIKJ) (2 ed.). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Weissman, M. M. , Orvaschel, H. , Padian, N. (1980). Children’s symptom and social functioning self-report scales: Comparison of mothers’ and children’s report. Journal of Nervous and Mental Disease, 168, 736–740. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Youden, W. J. (1950). Index for rating diagnostic tests. Cancer, 3, 32–35. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar