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Originalarbeit/Original communication

Children’s Depression Rating Scale – Revised (CDRS-R)

Entwicklung einer deutschen Version und psychometrische Gütekriterien in einer klinischen Stichprobe

Published Online:https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000090

Fragestellung: Die Children’s Depression Rating Scale – Revised (CDRS-R) ist ein semistrukturiertes Interview zur Diagnostik von depressiven Störungen bei Kindern und Jugendlichen. Sie wird international im Rahmen von klinischen Studien zur Depressionsbehandlung und in der klinischen Praxis eingesetzt. Bisher liegt keine deutsche Validierung vor. Methodik: Die CDRS-R wurde aus dem Amerikanischen übersetzt. 60 Kinder und Jugendliche (26 Mädchen, 34 Jungen) im Alter von 7.5 bis 17.9 Jahren (Mittelwert = 13.8, Standardabweichung = 2.9), die sich in kinder- und jugendpsychiatrischer Behandlung befanden, wurden mit der CDRS-R innerhalb der ersten Woche der Behandlung interviewt. Zur Validierung wurde das K-SADS-PL d auf der Selbstbeurteilungsebene das BDI–II bzw. die DIKJ eingesetzt. Ergebnisse: Psychometrische Analysen zeigen eine hohe interne Konsistenz der Skala (α = 0.90) und gute Trennschärfekoeffizienten für die einzelnen Items. Die Korrelationen zu BDI–II und DIKJ sind hoch. Der CDRS-R-Mittelwert für die acht Jugendlichen mit einer majoren depressiven Störung entspricht den international gefundenen. Schlussfolgerungen: Die deutsche Übersetzung der CDRS-R weist insgesamt gute psychometrische Eigenschaften auf und kann zur Diagnostik depressiver Störungen bei Kindern und Jugendlichen verwendet werden.


Children’s Depression Rating Scale-Revised (CDRS-R): development of a German version and psychometric properties in a clinical sample

Objective: The Children’s Depression Rating Scale – Revised (CDRS-R) is a semistructured, clinician-rated interview for the assessment of depression in children and adolescents. While the CDRS-R is frequently used in clinical studies to evaluate the treatment of juvenile depression, no validated German version is yet available. Method: The CDRS-R was translated into German and tested on 60 inpatients (26 female, 34 male) between 7.5 to 17.9 years (mean = 13.8, standard deviation = 2.9) who were interviewed within the first week of treatment. K-SADS-PL and BDI–II resp. DIKJ were additionally used for validation. Results: The German version of the CDRS-R shows a high internal consistency (α = 0.90), and the item-total correlations are good. Correlations between CDRS-R and self-report questionnaires (DIKJ and BDI–II) are high. The mean CDRS-R score of patients with major depressive disorder is similar to the prior results of international studies. Conclusions: The German translation of CDRS-R shows good psychometric properties. Its application may be helpful in diagnosing and monitoring depressive disorders in children and adolescents.

Literatur

  • APA – American Psychiatric Association . (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Text revision. DSM-IV-TR (4th edition). Washington, DC: Author. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Belmaker, R. H. A. , Galila, A. (2008). Mechanisms of disease: Major depressive disorder. New England Journal of Medicine, 358, 55–68. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Besier, T. , Goldbeck, L. , Keller, F. (2008). Psychometrische Gütekriterien des Beck Depressionsinventars-II (BDI–II) bei jugendpsychiatrischen Patienten. Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie, 58, 63–68. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Bortz, J. (1999). Statistik für Sozialwissenschaftler (5.Auflage). Berlin: Springer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M. , Görtz-Dorten, A. , Lehmkuhl, G. (2008). DISYPS-II: Diagnostik-System für psychische Störungen nach ICD-10 und DSM-IV für Kinder und Jugendliche-II. Manual. Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Goodyer, I. M. , Dubicka, B. , Wilkinson, P. , Kelvin, R. , Roberts, C. , Byford, S. , ... Harrington, R. (2008). A randomised controlled trial of cognitive behaviour therapy in adolescents with major depression treated by selective serotonin reuptake inhibitors. The ADAPT trial. Health Technology Assessment, 12(14). Verfügbar unter www.hta.ac.uk. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Guo, Y. , Nilsson, M. E. , Heiligenstein, J. , Wilson, M. G. , Emslie, G. (2006). An exploratory factor analysis of the Children’s Depression Rating Scale-Revised. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 16, 482–491. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Hammad, T. A. , Laughren, T. , Racoosin, J. (2006). Suicidality in pediatric patients treated with antidepressant drugs. Archives of General Psychiatry, 63, 332–339. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Hautzinger, M. , Keller, F. , Kühner, C. (2006). BDI–II. Beck-Depressions-Inventar Revision – Manual. Frankfurt: Harcourt Test Services. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hazell, P. , O’Connell, D. , Heathcote, D. , Henry, D. (2002). Tricyclic drugs for depression in children and adolescents. Cochrane Database of Systematic Review, 2, CD002317. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Ihle, W. , Esser, G. (2002). Epidemiologie psychischer Störungen im Kindes- und Jugendalter: Prävalenz, Verlauf, Komorbidität und Geschlechtsunterschiede. Psychologische Rundschau, 53, 159–169. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Jain, S. , Carmody, T. J. , Trivedi, M. H. , Hughes, C. , Bernstein, I. H. , Morris, D. W. , ... Rush, A. J. (2007). A psychometric evaluation of the CDRS and MADRS in assessing depressive symptoms in children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 46, 1204–1212. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • K-SADS-Arbeitsgruppe . (2000). Diagnostisches Interview Kiddie-SADS-Present and Lifetime Version K-SADS-PL. Deutsche ICD-10, DSM III-R, DSM-IV Fassung der Kiddie-SADS-PL (3. Aufl. der deutschen Forschungsversion, erweitert um ICD-10-Diagnostik). Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Frankfurt/M. Verfügbar unter www.kgu.de/zpsy/kinderpsychiatrie/Downloads/K-Sads%205.revVersionDt.pdf. First citation in articleGoogle Scholar

  • March, J. , Silva, S. , Vitiello, B. , the TADS Team . (2006). The Treatment for Adolescents With Depression Study (TADS): Methods and message at 12 weeks. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45, 1393–1403. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Mediano Cortés, M. L. , Polaino-Lortente, A. , Martínez Arias, R. (1996). Adaptación española de la children’s depression rating scale-revised y su aplicación diagnóstica en población general escolar: estudios de fiabilidad y validez [Spanische Bearbeitung der CDRS-R und ihre diagnostische Anwendung in einer allgemeinen Schulpopulation: Studien zu Reliabilität und Validität]. Revista de psiquiatría infanto-juvenil, 3, 194–206. First citation in articleGoogle Scholar

  • Mehler-Wex, C. , Kölch, M. (2008). Depressive Störungen im Kindes- und Jugendalter. Deutsches Ärzteblatt, 105, 149–156. First citation in articleGoogle Scholar

  • Myers, K. , Winter, N. C. (2002). Ten-years review of rating scales. II: Scales for internalizing disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 634–659. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • O’Connor, B. P. (2000). SPSS and SAS programs for determining the number of components using parallel analysis and Velicer’s MAP test. Behavior Research Methods, Instruments and Computers, 32, 396–402. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Poznanski, E. O. , Mokros, H. B. (1996). Children’s Depression Rating Scale, Revised (CDRS-R). Manual. Los Angeles: Western Psychological Services. First citation in articleGoogle Scholar

  • Remschmidt, H. , Schmidt, M. , Poustka, F. (2001). Multiaxiales Klassifikationsschema für psychische Störungen des Kindes- und Jugendalters nach ICD-10 der WHO. Mit einem synoptischen Vergleich von ICD-10 und DSM-IV (4. Aufl.). Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Steinhausen, H.-C. (2002). Psychische Störungen bei Kindern und Jugendlichen. Lehrbuch der Kinder- und Jugendpsychiatrie (5. Aufl.). München: Urban & Fischer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Stiensmeier-Pelster, J. , Schürmann, M. , Duda, K. (2000). Depressions-Inventar für Kinder und Jugendliche (DIKJ). Handanweisung (2. Aufl.). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • The TADS Team . (2005). The Treatment for Adolescents With Depression Study (TADS): Demographic and clinical characteristics. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 28–40. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Tuma, J. M. (1989). Mental health services for children: The state of the art. American Psychologist, 44, 188–199. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Warren, W. L. (1994). Revised Hamilton rating scale for depression Manual. Los Angeles: Western Psychological Services. First citation in articleGoogle Scholar

  • Weisz, J. R. , McCarry, C. A. , Valeri, S. M. (2006). Effects of psychotherapy for depression in children and adolescents: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 132, 132–149. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Whittington, C. J. , Kendall, T. , Fonagy, P. , Cottrell, D. , Cotgrove, A. , Boddington, E. (2004). Selective serotonin reuptake inhibitors in childhood depression: Systematic review of published versus unpublished data. Lancet, 363, 1341–1345. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar