Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 5/2018

11-06-2018 | Spectrum

Wat studenten geneeskunde kunnen leren van kunst

Auteurs: Anneke G. van der Niet, Mieke H. B. M. Derickx, Femke J. Jongen-Hermus

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 5/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Door razendsnelle technologische ontwikkelingen wordt binnen de geneeskunde steeds meer gebruikgemaakt van technische hulpmiddelen bij het diagnosticeren en behandelen van patiënten. De basale technieken van een arts beginnen echter niet bij complexe technische hulpmiddelen, maar bij het gebruik van de eigen zintuigen. Voor studenten geneeskunde is perceptueel leren belangrijk: observeren, luisteren, voelen, ruiken. Is er binnen de opleiding nog wel ruimte voor het ontwikkelen en toepassen van deze technieken?
Literatuur
1.
go back to reference Raad voor Volksgezondheid en Samenleving. Zonder context geen bewijs. Over de illusie van evidence-based practice in de zorg. Den Haag: RVS; 2017. Raad voor Volksgezondheid en Samenleving. Zonder context geen bewijs. Over de illusie van evidence-based practice in de zorg. Den Haag: RVS; 2017.
2.
go back to reference Bruns E. Dokter, kijk eens naar uw patiënt en wat minder op uw computer. NRC Handelsblad, 3 februari 2017. Bruns E. Dokter, kijk eens naar uw patiënt en wat minder op uw computer. NRC Handelsblad, 3 februari 2017.
3.
go back to reference Harris A, Flynn E. Medical education of attention: a qualitative study of learning to listen to sound. Med Teach. 2017;39:79–84.CrossRefPubMed Harris A, Flynn E. Medical education of attention: a qualitative study of learning to listen to sound. Med Teach. 2017;39:79–84.CrossRefPubMed
4.
go back to reference Pellico LH, Friedlaender L, Fennie KP. Looking is not seeing: using art to improve observational skills. J Nurs Educ. 2009;48:648–53.CrossRefPubMed Pellico LH, Friedlaender L, Fennie KP. Looking is not seeing: using art to improve observational skills. J Nurs Educ. 2009;48:648–53.CrossRefPubMed
5.
go back to reference Lyon P, Letschka P, Ainsworth T, et al. An exploratory study of the potential learning benefits for medical students in collaborative drawing: creativity, reflection and ‘critical looking’. BMC Med Educ. 2013;13:86–95.CrossRefPubMedPubMedCentral Lyon P, Letschka P, Ainsworth T, et al. An exploratory study of the potential learning benefits for medical students in collaborative drawing: creativity, reflection and ‘critical looking’. BMC Med Educ. 2013;13:86–95.CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
go back to reference Bleakley A, Farrow R, Gould D, et al. Learning how to see: doctors making judgements in the visual domain. J Workplace Learn. 2003;15:301–6.CrossRef Bleakley A, Farrow R, Gould D, et al. Learning how to see: doctors making judgements in the visual domain. J Workplace Learn. 2003;15:301–6.CrossRef
7.
go back to reference Fenwick T. Sociomateriality in medical practice and learning: attuning to what matters. Med Educ. 2014;48:44–52.CrossRefPubMed Fenwick T. Sociomateriality in medical practice and learning: attuning to what matters. Med Educ. 2014;48:44–52.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Wat studenten geneeskunde kunnen leren van kunst
Auteurs
Anneke G. van der Niet
Mieke H. B. M. Derickx
Femke J. Jongen-Hermus
Publicatiedatum
11-06-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 5/2018
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-018-0158-6

Andere artikelen Uitgave 5/2018

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 5/2018 Naar de uitgave