Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2015

01-03-2015

ESTIA

Effectiviteit van sociale vaardigheidstraining bij kinderen met een autismespectrumstoornis

Auteurs: Drs. Vera Dekker, Dr. Maaike Nauta, Dr. Erik Mulder, Dr. Annelies De Bildt

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sociale vaardigheidstrainingen (SoVa’s) worden in de klinische praktijk veel ingezet om sociale en communicatieve vaardigheden van kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) te verbeteren.
Literatuur
go back to reference Bildt, A.A. de, & Kraijer, D.M. (2003). Sociale redzaamheid voor kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking. Vineland-Z. Leiden: PITS B.V. Bildt, A.A. de, & Kraijer, D.M. (2003). Sociale redzaamheid voor kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking. Vineland-Z. Leiden: PITS B.V.
go back to reference Dekker, V., Nauta, M.H., Mulder, E.J., Timmerman M.E., & de Bildt, A. (2014). A randomized controlled study of a social skills training for preadolescent children with autism spectrum disorders: generalization of skills by training parents and teachers? BMC Psychiatry, 14, 18–9.CrossRef Dekker, V., Nauta, M.H., Mulder, E.J., Timmerman M.E., & de Bildt, A. (2014). A randomized controlled study of a social skills training for preadolescent children with autism spectrum disorders: generalization of skills by training parents and teachers? BMC Psychiatry, 14, 18–9.CrossRef
go back to reference Forness, S.R., & Kavake, K.A. (1999). Treating social skills deficits in children with learning disabilities: a meta-analysis of the research. Journal of learning disabilities, 19, 2–13. Forness, S.R., & Kavake, K.A. (1999). Treating social skills deficits in children with learning disabilities: a meta-analysis of the research. Journal of learning disabilities, 19, 2–13.
go back to reference Frankel, F., Myatt, R., Sugar, C., Whitham, C., Gorospe, C.M., & Laugeson, E. (2010). A randomized controlled study of parent-assisted children's friendship training with children having autism spectrum disorders. Journal of autism and developmental disorders, 40, 827–842.PubMedCentralPubMed Frankel, F., Myatt, R., Sugar, C., Whitham, C., Gorospe, C.M., & Laugeson, E. (2010). A randomized controlled study of parent-assisted children's friendship training with children having autism spectrum disorders. Journal of autism and developmental disorders, 40, 827–842.PubMedCentralPubMed
go back to reference Laugeson, E.A., Frankel, F., Mogil, C., & Dillon A.R. (2009). Parent-assisted social skills training to improve friendship in teens with autism spectrum disorders. Journal of autism and developmental disorders, 39, 596–606.CrossRefPubMed Laugeson, E.A., Frankel, F., Mogil, C., & Dillon A.R. (2009). Parent-assisted social skills training to improve friendship in teens with autism spectrum disorders. Journal of autism and developmental disorders, 39, 596–606.CrossRefPubMed
go back to reference Rao, P.A., Beidel, D.C., & Murray, M.J. (2008). Social skills interventions for children with Asperger's syndrome or high-functioning autism: a review and recommendations. Journal of autism and developmental disorders, 38, 353–361.CrossRefPubMed Rao, P.A., Beidel, D.C., & Murray, M.J. (2008). Social skills interventions for children with Asperger's syndrome or high-functioning autism: a review and recommendations. Journal of autism and developmental disorders, 38, 353–361.CrossRefPubMed
go back to reference Spence, S.H., Donovan, C., & Brechman-Toussaint, M. (2000). The treatment of childhood social phobia: the effectiveness of social skills training-based, cognitivebehavioral intervention, with and without parental involvement. Journal of child psychology and psychiatry, 41, 713–726.CrossRefPubMed Spence, S.H., Donovan, C., & Brechman-Toussaint, M. (2000). The treatment of childhood social phobia: the effectiveness of social skills training-based, cognitivebehavioral intervention, with and without parental involvement. Journal of child psychology and psychiatry, 41, 713–726.CrossRefPubMed
go back to reference Veen-Mulders, L. van der, Hoofdakker, B.J. van den, & Warners, S. van (2001). SSTG: Protocol gedragstherapeutische sociale vaardigheidstraining voor kinderen met een PDDNOS of ADHD. Groningen: UCKJP; interne uitgave. Veen-Mulders, L. van der, Hoofdakker, B.J. van den, & Warners, S. van (2001). SSTG: Protocol gedragstherapeutische sociale vaardigheidstraining voor kinderen met een PDDNOS of ADHD. Groningen: UCKJP; interne uitgave.
go back to reference Vet, L., Neef, M., & Nauta, M.H. (2011). Sociale vaardigheidstraining. In: Methoden en technieken in de gedragstherapie bij kinderen en jongeren. Samenstellers: P.J.M. Prins, J.D. Bosch & C. Braet. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, p. 147–182. Vet, L., Neef, M., & Nauta, M.H. (2011). Sociale vaardigheidstraining. In: Methoden en technieken in de gedragstherapie bij kinderen en jongeren. Samenstellers: P.J.M. Prins, J.D. Bosch & C. Braet. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, p. 147–182.
go back to reference Warners, S. van, & Vet, L. (2010). SST-PT-ASD. Social skills training Groningen for children with ASD, parent and teacher protocol. Groningen: Accare Universitair Centrum; interne uitgave/werkversie. Warners, S. van, & Vet, L. (2010). SST-PT-ASD. Social skills training Groningen for children with ASD, parent and teacher protocol. Groningen: Accare Universitair Centrum; interne uitgave/werkversie.
go back to reference Warners, S. van, Vet, L., Veen-Mulders, L. van der, & Hoofdakker, B.J. van den (2010). SSTG-C-ASD: Social Skills Training Groningen for children with ASD. Groningen: Accare Universitair Centrum, interne uitgave/werkversie. Warners, S. van, Vet, L., Veen-Mulders, L. van der, & Hoofdakker, B.J. van den (2010). SSTG-C-ASD: Social Skills Training Groningen for children with ASD. Groningen: Accare Universitair Centrum, interne uitgave/werkversie.
go back to reference White, S.W., Koenig, K., & Scahill, L. (2007). Social skills development in children with autism spectrum disorders: a review of the intervention research. Journal of autism and developmental disorders, 37, 1858–1868.CrossRef White, S.W., Koenig, K., & Scahill, L. (2007). Social skills development in children with autism spectrum disorders: a review of the intervention research. Journal of autism and developmental disorders, 37, 1858–1868.CrossRef
Metagegevens
Titel
ESTIA
Effectiviteit van sociale vaardigheidstraining bij kinderen met een autismespectrumstoornis
Auteurs
Drs. Vera Dekker
Dr. Maaike Nauta
Dr. Erik Mulder
Dr. Annelies De Bildt
Publicatiedatum
01-03-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2015
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-015-0006-7

Andere artikelen Uitgave 1/2015

Kind & Adolescent Praktijk 1/2015 Naar de uitgave

Uit de praktijk

Opa’s woorden