Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2011

01-12-2011

Braingame brian

Achtergrond, evaluatie en implementatie van een Executieve Functietraining met gameelementen voor kinderen met cognitieve controleproblemen

Auteurs: Dr. Esther ten Brink, Dr. Albert Ponsioen, Prof. Dr. Saskia van der Oord, Dr. Pier Prins

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Steeds vaker wordt het afwijkend functioneren van kinderen en jongeren in verband gebracht met problemen in het executief functioneren. Executieve functies zoals het werkgeheugen, het vermogen gedrag te stoppen en cognitieve flexibiliteit zijn onmisbaar voor het aansturen van doelgericht gedrag. Kinderen met ADHD hebben juist problemen met doelgericht bezig zijn en blijven. Recente pogingen om het werkgeheugen van kinderen te verbeteren door het te trainen zijn succesvol gebleken. Het toevoegen van game-elementen aan executieve functietrainingen kan de impact ervan verhogen. Dit wordt geïllustreerd met de executieve functietraining (EF -training) ‘Braingame Brian ’.
Literatuur
go back to reference Barkley, R.A. (2006).Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. A Handbook for diagnosis and treatment (3rd ed.). New York: Guilford Press. Barkley, R.A. (2006).Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. A Handbook for diagnosis and treatment (3rd ed.). New York: Guilford Press.
go back to reference Beck, S.J., Hanson, C.A., Puffenberger, S.S., Benninger, K.L., & Benninger, W.B. (2010). A controlled trial of working memory training for children and adolescents with ADHD.Journal of Clinical Child and Adolescent Psychiatry, 39, 825–836.CrossRef Beck, S.J., Hanson, C.A., Puffenberger, S.S., Benninger, K.L., & Benninger, W.B. (2010). A controlled trial of working memory training for children and adolescents with ADHD.Journal of Clinical Child and Adolescent Psychiatry, 39, 825–836.CrossRef
go back to reference Dovis, S., Van der Oord, S., Wiers, R., & Prins, P.J.M. Can motivation normalize Working Memory and Task Persistence in children with ADHD. The effects of money and computer-gaming. (aangeboden 2011). Dovis, S., Van der Oord, S., Wiers, R., & Prins, P.J.M. Can motivation normalize Working Memory and Task Persistence in children with ADHD. The effects of money and computer-gaming. (aangeboden 2011).
go back to reference Geurts, H.M., Luman, M., & Meel, C.S. van, (2008). What’s in a game: The effect of social motivation on interference control in boys with ADHD and autism spectrum disorders.Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 848–857.PubMedCrossRef Geurts, H.M., Luman, M., & Meel, C.S. van, (2008). What’s in a game: The effect of social motivation on interference control in boys with ADHD and autism spectrum disorders.Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 848–857.PubMedCrossRef
go back to reference Holmes, J., Gathercole, S.E., & Dunning, D.L. (2009). Adaptive training leads to sustained enhancement of poor working memory in children.Developmental Science, 12, F9–F15.PubMedCrossRef Holmes, J., Gathercole, S.E., & Dunning, D.L. (2009). Adaptive training leads to sustained enhancement of poor working memory in children.Developmental Science, 12, F9–F15.PubMedCrossRef
go back to reference Karbach, J., & Kray, J. (2009). How useful is executive control training? Age differences in near and far transfer of taskswitching training.Developmental Science, 12, 978–990.PubMedCrossRef Karbach, J., & Kray, J. (2009). How useful is executive control training? Age differences in near and far transfer of taskswitching training.Developmental Science, 12, 978–990.PubMedCrossRef
go back to reference Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P.J., Johnson, M., Gustafsson, P., Dahlström, K., Gillberg, C.G., Forssberg, H., & Westerberg, H. (2005). Computerized training of working memory in children with ADHD – A randomized, controlled trial.Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 177–186.PubMedCrossRef Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P.J., Johnson, M., Gustafsson, P., Dahlström, K., Gillberg, C.G., Forssberg, H., & Westerberg, H. (2005). Computerized training of working memory in children with ADHD – A randomized, controlled trial.Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 177–186.PubMedCrossRef
go back to reference Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory.Trends in Cognitive Science, 14, 317–324.CrossRef Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory.Trends in Cognitive Science, 14, 317–324.CrossRef
go back to reference Luman, M., Oosterlaan, J., & Sergeant, J. (2005). The impact of reinforcement contingencies on ADHD: A review and theoretical appraisal.Clinical Psychology Review, 25, 183–213.PubMedCrossRef Luman, M., Oosterlaan, J., & Sergeant, J. (2005). The impact of reinforcement contingencies on ADHD: A review and theoretical appraisal.Clinical Psychology Review, 25, 183–213.PubMedCrossRef
go back to reference Nigg, J.T. (2006).What causes ADHD?: understanding what goes wrong and why. New York: The Guilford Press. Nigg, J.T. (2006).What causes ADHD?: understanding what goes wrong and why. New York: The Guilford Press.
go back to reference Oosterlaan, J., Bayens, D., Scheres, A., Antrop, J., Roeyers, H., & Sergeant, J.A. (2008).Handleiding van de VvGK6-16 Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen van 6 tot en met 16 Jaar [Manual for the DBDRS Disruptive Behavior Disorder Rating Scale for children from 6 to 16 years old]. Amsterdam: Harcourt Assessment B.V. Oosterlaan, J., Bayens, D., Scheres, A., Antrop, J., Roeyers, H., & Sergeant, J.A. (2008).Handleiding van de VvGK6-16 Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen van 6 tot en met 16 Jaar [Manual for the DBDRS Disruptive Behavior Disorder Rating Scale for children from 6 to 16 years old]. Amsterdam: Harcourt Assessment B.V.
go back to reference Prins, P.J.M., Dovis, S., Ponsioen, A.J.G.B., & Ten Brink, E.L. (2007). Nieuwe generaties, nieuwe media: ADHD behandelen met een computerspel.Kind en Adolescent Praktijk, 11, 158–165. Prins, P.J.M., Dovis, S., Ponsioen, A.J.G.B., & Ten Brink, E.L. (2007). Nieuwe generaties, nieuwe media: ADHD behandelen met een computerspel.Kind en Adolescent Praktijk, 11, 158–165.
go back to reference Prins, P.J.M., Dovis, S., Ponsioen, A., Ten Brink, E., & Van der Oord, S. (2011). Does a computerized working memory training with game elements enhance motivation and training efficacy in children with ADHD?CyberPsychology, Behavior & Social Networking, 14, 115–122.CrossRef Prins, P.J.M., Dovis, S., Ponsioen, A., Ten Brink, E., & Van der Oord, S. (2011). Does a computerized working memory training with game elements enhance motivation and training efficacy in children with ADHD?CyberPsychology, Behavior & Social Networking, 14, 115–122.CrossRef
go back to reference Prins, P.J.M., Ten Brink, E., Dovis, S., Ponsioen, A., Geurts, H., de Groot, H., de Vries, M., & Van der Oord, S. (2010).Braingame Brian. Een Executieve Functietraining met Game elementen voor Kinderen met Cognitieve Controleproblemen. Universiteit van Amsterdam.www.gamingandtraining.nl. Prins, P.J.M., Ten Brink, E., Dovis, S., Ponsioen, A., Geurts, H., de Groot, H., de Vries, M., & Van der Oord, S. (2010).Braingame Brian. Een Executieve Functietraining met Game elementen voor Kinderen met Cognitieve Controleproblemen. Universiteit van Amsterdam.www.​gamingandtrainin​g.​nl.
go back to reference Smidts, D., & Huizinga, M. (2009).Handleiding van de BRIEF Executieve Functies Vragenlijst [Manual for the BRIEF Executive Functioning Questionnaire]. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers B.V. Smidts, D., & Huizinga, M. (2009).Handleiding van de BRIEF Executieve Functies Vragenlijst [Manual for the BRIEF Executive Functioning Questionnaire]. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers B.V.
go back to reference Thorell, L.B., Lindqvist, S., Bergman Nutley, S., Bohlin G., & Klingberg, T. (2009). Training and transfer effects of executive functions in preschool children.Developmental Science, 12, 106–113.PubMedCrossRef Thorell, L.B., Lindqvist, S., Bergman Nutley, S., Bohlin G., & Klingberg, T. (2009). Training and transfer effects of executive functions in preschool children.Developmental Science, 12, 106–113.PubMedCrossRef
go back to reference Van der Oord, S., Ponsioen, A., Geurts, H., Ten Brink, E., & Prins, P.J.M. (2011). Efficacy of a computerized Executive Functioning remediation training with game elements for children with ADHD in an outpatient setting: Outcome on parent- and teacher-rated executive functioning and ADHD behaviors. (aangeboden). Van der Oord, S., Ponsioen, A., Geurts, H., Ten Brink, E., & Prins, P.J.M. (2011). Efficacy of a computerized Executive Functioning remediation training with game elements for children with ADHD in an outpatient setting: Outcome on parent- and teacher-rated executive functioning and ADHD behaviors. (aangeboden).
Metagegevens
Titel
Braingame brian
Achtergrond, evaluatie en implementatie van een Executieve Functietraining met gameelementen voor kinderen met cognitieve controleproblemen
Auteurs
Dr. Esther ten Brink
Dr. Albert Ponsioen
Prof. Dr. Saskia van der Oord
Dr. Pier Prins
Publicatiedatum
01-12-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2011
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-011-0042-x

Andere artikelen Uitgave 4/2011

Kind & Adolescent Praktijk 4/2011 Naar de uitgave

Als je 't mij vraagt

Leonie, zeventien jaar